این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۲۰، صفحات ۳۳-۴۸
عنوان فارسی
تحلیل عددی و فنی کفایت ریل و اثرگذاری لایههای الاستیک در زیرسازی بتنی قطارهای شهری (مطالعه موردی: خط قطار شهری شیراز)
چکیده فارسی مقاله
بحث تحلیل و طراحی سازههای با دال بتنی در راهآهن، مترو و قطار شهری و تاثیر المانهای مختلف در رفتار ارتجاعی و ارتعاشی این خطوط از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان یک موضوع کلی در زمینهی مهندسی راهآهن و سازه مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا در سالهای اخیر، رویکردها و راهکارهای متعددی در جهت رسیدن به یک روش مطمئن و ساده از تحلیل و طراحی در این حوزه توسط بسیاری از محققین ارائه شده است. استفاده از روش سیستمهای جرم و فنر در راهآهن، مترو و قطار شهری کاربردهای گستردهای در این حوزه دارند. همچنین یکی از مباحث حائز اهمیت در تحلیل و طراحی خطوط ریلی، بحث انتخاب پروفیل ریل و بررسی کفایت سازهای (مقاومتی) آن تحت بارهای وارده میباشد. ضمن اینکه ایجاد سازگاری بین معیارهای عملکردی و ارتعاشی روسازی بتنی خطوط ریلی در راستای رسیدن به خطی با دوام و پایدار، تحت نیروهای دینامیکی بهرهبرداری موضوع بسیار مهمی است. در این مقاله ضمن معرفی روشهای متداول در تحلیل و کنترل پروفیل ریل در خطوط با دال بتنی، به ارائه نتایج تحلیل ریل در خط قطار شهری شیراز و نمایش تاثیر استفاده از لایههای ارتجاعی بر روی آن پرداخته میشود. بر اساس نتایج تحلیل ارتعاشی انجام گرفته در این تحقیق، پیشنهاد میگردد که کاهش ارتعاش بیش از 20 دسیبل در فرکانس عمکردی بیش از 50 هرتز در سیستمهای جرم و فنر خطوط ریلی در قطار شهری در نظر گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قطار شهری،ریل،تحلیل زیمرمن،سیستم جرم و فنر،ارتعاش،
عنوان انگلیسی
Numerical and technical analysis of rail adequacy and the effectiveness of elastic layers in the concrete infrastructure of urban trains (Case Study: Shiraz Urban Railway Line)
چکیده انگلیسی مقاله
The discussion on the analysis and design of concrete slab structures for railways, subways and urban trains and the effect of various elements on the elasticity and vibration of these tracks is very important and has been considered a general topic in the railway industry and structural design. In this regard, many researchers have presented many approaches and solutions in recent years to achieve a reliable and simple analysis and design method in this field. The use of mass and spring systems in railways, subways and urban trains is widely used. In addition, one of the most important issues in the analysis and design of railway lines is the choice of the railway profile and the investigation of the suitability of its construction under the applied loads. In addition, it is very important to establish a composition between the performance and vibration criteria of the railway concrete pavement to achieve a durable and stable track under the influence of dynamic work forces. This article presents general methods for the analysis and inspection of rail profiles on concrete slab lines, as well as the results of the rail analysis of the Shiraz City Railway and the effect of the use of elastic layers on it. In addition, based on the results of the vibration analysis carried out in this work, it is proposed to consider a vibration reduction of more than 20dB at an operating frequency of more than 50Hz in the mass and spring systems of urban railways train.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
قطار شهری,ریل,تحلیل زیمرمن,سیستم جرم و فنر,ارتعاش
نویسندگان مقاله
محمدرضا خاکباز |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
مرتضی نوروزی |
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران، دانشکده عمران، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
ندا کامبوزیا |
استادیار، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
ماهان یلداشخان |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه راه و ترابری، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_186016_3683950a21f9703e26b50a8620314799.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات