این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۲۰، صفحات ۱۶۳-۱۸۶
عنوان فارسی
آسیبشناسی احداث مسیرهای ویژه اتوبوس از دیدگاه ایمنی تردد (مطالعه موردی: شهر مشهد)
چکیده فارسی مقاله
احداث مسیرهای ویژه اتوبوس ممکن است در محل تقاطعات، دوربرگردانها و نظایر آن تهدید و ریسک تصادفات را افزایش دهد. هدف از انجام پژوهش پیشرو، شناسایی عوامل مؤثر و سهم هر یک در بروز تصادفات در مسیرهای ویژه اتوبوس است. روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیف آماری است. آمار تصادفات و احجام تردد مورد استفاده در پژوهش، از طریق مراجعه به سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد گردآوری شده و مربوط به بازه زمانی سالهای 1395 تا 1400 و معابر مسیر ویژه BRT-3 (میدان استقلال تا حرم مطهر) بوده است. تعداد تصادفات، 1891 مورد و حجم ترددهای صورت گرفته، 291985 تردد بوده است. نتایج این پژوهش نشان داد که در بازه زمانی ذکر شده، بر مبنای مقایسه سالانه، با افزایش حجم تردد، نرخ تصادفات افزایش یافته است. همچنین با مقایسه آمار تصادفات سالهای ذکر شده و طول مسیر ویژه اتوبوس مربوط به هریک از معابر، با افزایش طول مسیر ویژه اتوبوس، نرخ تصادفات افزایش نیافته است. بیشترین تصادفات ثبت شده مربوط به معبر قرنی با ثبت 775 مورد ( %40.9 ) بوده است. بیشترین سهم تصادفات از نوع غیر مقصر مربوط به سواری با ثبت 1190 ( %62.9 ) مورد و از نوع مقصر مربوط به عابر با ثبت830 مورد ( %43.9 ) بوده است. بیشترین علت وقوع تصادفات، عدم توجه به جلو با ثبت 178 مورد (%43.5 ) بوده است. عامل انسانی مؤثر در وقوع تصادفات که سهم بیشتری نسبت به دیگر عوامل انسانی را به خود اختصاص داده، عجله و شتاب بیمورد بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسیبشناسی،ایمنی تردد،تصادفات،مسیرهای ویژه اتوبوس،
عنوان انگلیسی
The Pathology of Bus-Only Lanes in Terms of Traffic Safety (Case Study: Mashhad City)
چکیده انگلیسی مقاله
The construction of bus-only lanes may increase the threat and risk of accidents. The purpose of the upcoming research is to identify the effective factors and the contribution of each in the occurrence of accidents on bus-only lanes. The research method in this study is statistical description. The statistics of accidents and traffic volumes used in the research were collected by referring to the Transport and Traffic Organization of Mashhad Municipality. It was related to the period of 1395 to 1400 and the passages of the BRT-3 bus-only lane (Estiqlal Square to Holy Shrine). The number of accidents was 1891 and the volume of traffic was 291985. The results of this research showed that in the mentioned period of time, based on annual comparison, with the increase in traffic, the rate of accidents has increased. Also, by comparing the accident statistics of the mentioned years and the length of the bus-only lane for each of the roads, with the increase in the length of the bus-only lane, the rate of accidents has not increased. The most recorded accidents were related to Qarani crossing with 775 cases (40.9%). The highest proportion of non-culpable accidents was related to cars with 1190 (62.9%) cases, and culpable cases were related to pedestrians with 830 (43.9%) cases.The most accidents occurred due to lack of attention to the front with 178 cases (43.5%). The effective human factor in the occurrence of accidents, which has taken a higher proportion than other human factors, has been unnecessary haste.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آسیبشناسی,ایمنی تردد,تصادفات,مسیرهای ویژه اتوبوس
نویسندگان مقاله
آرمین جراحی |
استادیار، گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران
حسین ساعدی |
دانشجوی دکتری، دانشکده فنی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران
مهدی صابری |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_196856_913787769f90e5a803b433b787c22ad8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات