این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۲، شماره ۱۲۰، صفحات ۲۵۳-۲۶۶

عنوان فارسی تعیین مناسب ترین زمان بازدید های میدانی در روسازی های آسفالتی به کمک الگوریتم ژنتیک
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی این مقاله تعیین مناسب ترین زمان برای برداشت های میدانی در مدیریت روسازی با بکارگیری الگوریتم های ابتکاری خواهد بود تا ضمن جلوگیری از هزینه های بیشتر، برنامه ریزی بهتری جهت نگهداری و تعمیر روسازی داشته باشیم تا همواره جاده ها سطح خدمت قابل قبولی داشته باشند. ضمناً در این مبحث نباید از مسائل مالی مربوط به برداشت های میدانی نیز غافل شد؛ ولی مشخص است که این هزینه ها در مقابل هزینه های هنگفت صرف شده در جاده ها بسیار ناچیز می باشد؛ منتها باید شاخص های مؤثر بر هزینه برداشت های میدانی نیز مشخص شده و همگام با تعیین بهترین زمان انجام بازرسی، این هزینه ها نیز بهینه سازی شوند. بنابراین این مقاله سعی دارد تا مناسب ترین زمان را برای برداشت های میدانی تعیین کرده تا با اولین برداشت ها، بتوان مدلسازی مربوطه، برنامه ریزی لازم، برآوردهای مالی و ... را انجام داده و در جهت بهینه سازی بازرسی های روسازی های آسفالتی گام برداشته و در این بین، مباحث ترافیکی و مالی را نیز در نظر دارد. به این منظور باتوجه به عوامل مؤثر و به کمک الگوریتم ژنتیک، برنامه موردنیاز در نرم افزار متلب پیاده شده و برای نمونه های مختلف از استان خوزستان تست شد که نتایج آن بسیار چشمگیر و منطقی می باشد. با دادن سن روسازی و ضریب اهمیت روسازی، الگوریتم ژنتیک شروع به کار کرده و ترافیک، دما، PCI و ضریب کیفیت را بهینه سازی کرده تا در نهایت زمان بهینه برداشت های میدانی بدست آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روسازی آسفالتی،برداشت میدانی،الگوریتم زنتیک،بهینه‌سازی،

عنوان انگلیسی Determining the Most Suitable Time for Field Visits in Asphalt Pavements with the Help of Genetic Algorithm
چکیده انگلیسی مقاله The main goal of this article is to determine the most appropriate time for field observations in pavement management by using the algorithm. It will be innovative to prevent more costs and have better planning for pavement maintenance and repair so that the roads always have an acceptable level of service. In addition, in this topic, the financial issues related to field observations should not be neglected; But these costs are very small compared to the huge costs spent on roads; However, the indicators affecting the cost of field harvests should also be specified and these costs should be optimized along with determining the best time for conducting the inspection. Therefore, this article tries to determine the most appropriate time for field surveys, so that with the first surveys, relevant modeling, necessary planning, financial estimates, etc. can be done and steps can be taken to optimize inspections of asphalt pavements. and in the meantime, traffic and financial issues are also in mind. For this purpose, according to the effective factors and with the help of genetic algorithm, the required program was implemented in MATLAB software and tested for different samples from Khuzestan province, the results of which are very impressive and reasonable. By giving the age of the pavement and the coefficient of importance of the pavement, the genetic algorithm starts working and optimizes the traffic, temperature, PCI and quality factor to finally obtain the optimal time of field harvests.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روسازی آسفالتی,برداشت میدانی,الگوریتم زنتیک,بهینه‌سازی

نویسندگان مقاله جلال ایوبی نژاد |
استادیار، گروه عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

علی اکبری مطلق |
دانشجوی دکتری، گروه عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_186020_b89194b1e029438e0ff95fc0bd0cda0a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات