این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۲۰، صفحات ۲۶۷-۲۸۴
عنوان فارسی
ارزیابی و رتبه بندی استان ها بر اساس سطح ایمنی جاده ها با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها
چکیده فارسی مقاله
تصادفات جاده ای علاوه بر خسارات جانی، اتلاف سرمایه های ملی را در پی داشته و اثرات مخربی بر توسعه کشور بر جای می گذارد؛ از این رو برای کاهش تعداد تصادفات و تلفات ناشی از آن باید تمهیداتی اتخاذ شود. هدف اصلی این پژوهش به کارگیری مدل تحلیل پوششی دادهها به منظور اندازهگیری میزان کارایی استانهای کشور و رتبه بندی آن ها، براساس سطح ایمنی جادهها است. این پژوهش از نظر هدف، از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی بود. روش گردآوری دادهها اسنادی و با بررسی دادههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راه کشور بود. برای تعیین ورودیها وخروجیها، علاوه بر مرور پیشینه تحقیقات، از نظرات خبرگان و تکنیک دلفی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل پوششی داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که استان های کهکیلویه و بویراحمد، البرز و قم در رتبه های اول تا سوم برترین استان های کشور در سال 1401 و استان های گردشگری اصفهان، آذربایجان شرقی، گیلان، آذربایجان غربی، مازندران و فارس، در رتبه های 26 تا 31 رده بندی از نظر ایمنی جادها ی قرار گرفتند. بر این اساس با الگو قرار دادن استان های کارا، برای هر استان، میزان کمبود در ورودیها و اقدامات لازم جهت دستیابی به سطح کارایی در ایمنی جاده ای مشخص شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایمنی جادهها،رتبهبندی استانها،تحلیل پوششی داده ها (DEA)،ایمنی حمل و نقل،
عنوان انگلیسی
Evaluation and Ranking of Stats Based on the Level of Road Safety Using Data Envelopment Analysis (DEA )
چکیده انگلیسی مقاله
In addition to loss of life, road accidents result in the loss of national funds and have destructive effects on the country's development. Therefore, measures should be taken to reduce the number of accidents and casualties. The main goal of this research is to use the data envelopment analysis model in order to measure the efficiency of the country's provinces and rank them based on the level of road safety. This research was applied in terms of purpose and descriptive in nature. The method of data collection was documents and by examining the data of the General Directorate of Highways and Road Transport and the country's road police. To determine the inputs and outputs, in addition to reviewing the background of the research, the opinions of experts and the Delphi technique were used, and the data analysis method was used to analyze the data. The results showed that the provinces of Kohkiloye and Boyer Ahmad, Alborz and Qom are ranked first to third among the top provinces of the country in 1401 and the tourism provinces of Isfahan, East Azarbaijan, Gilan, West Azarbaijan, Mazandaran and Fars are ranked 26th to 31st. They were ranked in terms of road safety. Based on this, by modeling efficient provinces, for each province, the amount of deficiency in inputs and the necessary measures to achieve the level of efficiency in road safety were determined.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ایمنی جادهها,رتبهبندی استانها,تحلیل پوششی داده ها (DEA),ایمنی حمل و نقل
نویسندگان مقاله
سعید رمضان زاده |
استادیار، دپارتمان علوم پایه و مهندسی، دانشکده منابع سازمانی، دانشگاه امین، تهران، ایران
علی مومنی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده راهنمایی و رانندگی، دانشگاه امین، تهران، ایران
اسفندیار تباشیر |
استادیار، گروه مهندسی ترافیک، دانشکده راهنمایی و رانندگی، دانشگاه امین، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_180843_781c8c6bf778728f84b2164f7839908e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات