این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۲، شماره ۱۲۰، صفحات ۳۱۷-۳۳۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر اجرای طرح‌های ترافیکی بر میزان تخلفات و تصادفات ترافیکی (مطالعه موردی: شهرستان سنندج)
چکیده فارسی مقاله لذا در پژوهش حاضر با همکاری دبیرخانه شورای هماهنگی ترافیک استان کردستان، دو محور برون‌شهری و سه محور درون‌شهری از نظر اجرای طرح‌های ترافیکی شامل تعریض راه، احداث زیرگذر و روگذر از لحاظ تفاوت تخلفات و تصادفات سال قبل و بعد از اجرای این طرح‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی است که جامعه آماری شامل تصادفات و تخلفات تمام شمار در بازه زمانی قبل و بعد از اجرای طرح می‌باشد که داده‌ها به صورت اسنادی و در قالب کروکی‌های ترسیمی و میزان تخلفات از اجرائیات راهور استان کردستان در شهرستان سنندج گردآوری شده است، لذا به‌منظور انتخاب آزمون مناسب برای بررسی فرضیه‌های پژوهش، ابتدا نرمال بودن متغیرها با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف انجام می‌گیرد. سپس برای صحت‌سنجی فرضیه‌های پژوهش با توجه به این‌که تفاوت تخلفات و تصادفات سال قبل و بعد از طرح مدنظر می‌باشد از آزمون تی زوجی استفاده می‌شود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در مؤلفه میزان تخلفات (شاخص سرعت غیرمجاز)، در مؤلفه تصادفات (شاخص تصادفات جرحی) و در مؤلفه علت‌نامه تصادفات (شاخص‌های سرعت غیرمجاز و عدم توجه‌به‌جلو) شاهد افزایش تخلفات و تصادفات پس از اجرای طرح‌های مذکور نسبت به سال قبل از اجرا می‌باشد. همچنین در مؤلفه میزان تخلفات (شاخص‌های انحراف به چپ و عدم توجه‌به‌جلو)، در مؤلفه تصادفات (شاخص‌های تصادفات فوتی و خسارتی) و در مؤلفه علت‌نامه تصادفات (شاخص انحراف به چپ) شاهد کاهش تخلفات و تصادفات پس از اجرای طرح‌های مذکور به‌جود آمد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشکلات حمل‌ونقل،طرح‌های ترافیکی،تخلفات،تصادفات،

عنوان انگلیسی Evaluating the impact of the implementation of traffic restrictions on traffic violations and accidents (case study: Sanandaj city)
چکیده انگلیسی مقاله construction of underpasses and overpasses based on the violations and accidents are examined. Therefore, the present study is practical in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of nature, the statistical population includes all accidents and violations in the period before and after the implementation of traffic restrictions, and the datasets collected in the form of documents for violations and accidents. In order to select the appropriate test to check the hypotheses, first the normality of the variables is done using the Kolmogorov-Smirnov test. Then, the paired t-test is used to verify the hypotheses considering the difference between violations and accidents in the year before and after the implementation of traffic restrictions. The results showed that in the component of violations (speeding), accidents (injury severity) and in the cause of accidents (speeding and not paying attention to the front), there was an increase in violations and accidents after the implementation of traffic restrictions compared to before implementation of these restrictions. Also, in the case of violations (deviation to the left and lack of attention to the front), accidents (fatal and property damage only) and in the cause of accidents (deviation to the left), there was a decrease in violations and accidents after the implementation of these restrictions. Therefore, it can be shown that traffic restrictions can have a significant effect in reducing fatal accidents, property damage only and traffic violations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مشکلات حمل‌ونقل,طرح‌های ترافیکی,تخلفات,تصادفات

نویسندگان مقاله شهاب حسن پور |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایران

بهزاد درآینده |
دانشجوی دکتری‌، دانشجوی دانشگاه امام حسن، تهران، ایران

فرهاد حدادی |
دانشجوی دکتری، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_188072_db15b357cf7ab309a8af274a6af8d485.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات