این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۹، شماره ۳۶، صفحات ۱۰۰-۱۲۰
عنوان فارسی
جلوه نظریه در آثار نظریه پرداز: بررسی «خواننده درون متن» در بازی محبت اثر ایدن چمبرز
چکیده فارسی مقاله
چکیدهدر سالهای اخیر در ایران، نظریه ایدن چمبرز تحت عنوان «خواننده درونمتن» از طرف محققان حوزه ادبیات کودک بسیار موردتوجه قرار گرفته است. تلاش پژوهشهای مربوطه خوانش متفاوت آثار نویسندگان ایرانی این حوزه از ادبیات بر اساس نظریه چمبرز بوده است. چمبرز در روش نقد خود برای شناسایی ویژگیهای خواننده درونمتن اثر ادبی بررسی چهار عنصر سبک، زاویه دید، طرفداری و شکافهای گویا را لازم میداند. سؤال عمده این مقاله این است که آیا ویژگیها و شیوه-های نظری که چمبرز آنها را برای خلق خواننده درونمتن ضروری میشمارد در آثار ادبی خود او عملاً نمود پیداکردهاند؟ بررسی داستان «روز بیکاری سیندی» از مجموعه داستان بازی محبت1 نشان میدهد که چمبرز با بهرهگیری هوشمندانه از شیوههای مختلف، ازجمله تغییر سبک روایتی-توصیفی به سبک نمایشی-عینی، کلمات متنوع اما روان و صمیمی، آرایههای ادبی کم و قابلفهم، راوی سوم شخص محدود به کانونگری شخصیت اول داستان، طرفداری از طریق تغییر سبک، شکافهای صوری و فرهنگی و شکاف در شخصیتپردازی و ساختار متن خواننده کودکی فعال و منتقد را در متن خود میسازد و طلب میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Manifestation of Theory in Theorist’s Works: The Examination of “The Reader in the Book” in Kissing Game by Aiden Chambers
چکیده انگلیسی مقاله
AbstractIn recent years in Iran, Aiden Chambers’ theory called “The Reader in the Book” has greatly attracted researches in the realm of children literature. The purpose of such studies has been to read various works of Iranian children literature writers based on Chamber’s theory. In order to recognize the specifics of the child reader in the text, Chambers introduces the four essential elements of style, point of view, taking sides and tell-tale gaps. The fundamental question of this study is to examine whether the theoretical elements and concepts chambers names as essential to create the child reader in the book are practically used in his literary works? The examination of “Cindy’s Day Out” from his collection, Kissing Game, represents that Chambers has created an active and critical child reader in his work through the proper application of different methods, such as the shift from narratorial-descriptive style to dramatic-objective style, Various but fluid and friendly diction, few but understandable literary figures, third person narrator focalized through the main character, taking sides through style shift, superficial and cultural gaps along with gaps in characterization and narrative structure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جعفر میرزایی |
عضو هیات علمی گروه انگلیسی دانشگاه رازی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
فرزانه غلامی |
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه رازی کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات