این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نهج البلاغه، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۶۳-۹۰

عنوان فارسی بررسی نامه امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام بر اساس ساحت‌های تربیتی در سند تحول
چکیده فارسی مقاله ساحت‌­های شش­گانۀ تربیتی در سند تحول بنیادین که زمینه­‌ساز تحولی ارزشمند در جامعه است، با توجه به نیازهای مختلف ابعاد وجودی انسان و مبتنی بر رفع آنها، شکوفایی استعدادها و ظرفیت­‌ها و رسیدن به کمال مطلوب و حیات طیبه تدوین شده است. پژوهش حاضر، با روش توصیفی و تحلیل محتوای کیفی و با هدف گام برداشتن در مسیر شکل­ گیری تربیت دینی افراد جامعه، بر اساس این ساحت­‌های شش­‌گانه به تبیین نامه امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام که عرصه تبلور یافتن جلوه­‌های مختلف تربیتی است ـ پرداخته است. در واقع، به منظور سنجش میزان همخوانی ساحت­‌ها با این منشور مهم تربیتی، به دنبال استخراج کدها و مصداق­‌های مرتبط با ساحت­‌های تربیتی در نامه سی ویکم است. یافته­‌ها نشان می­دهد که امام در منشور حکیمانۀ خود به همۀ جوانب وجودی انسان توجه نموده است. ایشان با هدف بیدارگری و انتقال فرهنگ و اندیشه، مسائل مختلف مورد نیاز انسان را برای رسیدن به هدف غایی در دو بعد فردی و اجتماعی به فرزند خویش توصیه می­‌نماید. از طرف دیگر، همسویی و همخوانی گسترده­‌ای بین ساحت­‌ها و عبارات امام وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سند تحول،ساحت­‌های شش­گانه تربیتی،نهج­‌البلاغه،نامه سی ویکم،

عنوان انگلیسی بررسی نامة امام علی (ع) به امام حسن (ع) بر اساس ساحت‌های تربیتی در سند تحول
چکیده انگلیسی مقاله ساحت‌های شش‌گانۀ تربیتی در سند تحول بنیادین که زمینه‌ساز تحولی ارزشمند در جامعه است، با توجه به نیازهای مختلف ابعاد وجودی انسان و مبتنی بر رفع آنها، شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌ها و رسیدن به کمال مطلوب و حیات طیبه تدوین شده است. پژوهش حاضر، با روش توصیفی و تحلیل کیفی و با هدف گام برداشتن در مسیر شکل‌گیری تربیت دینی افراد جامعه، بر اساس این ساحت‌های شش‌گانه به تبیین نامة امیرالمؤمنین به امام حسن علیه‌السلام ـ که عرصة تبلور یافتن جلوه‌های مختلف تربیتی است ـ پرداخته است. در واقع، به منظور سنجش میزان همخوانی ساحت‌ها با این منشور مهم تربیتی، به دنبال پاسخ برای این پرسش است که کدها و مصداق‌های مرتبط با ساحت‌های تربیتی در نامة سی ویکم کدامند. یافته‌ها نشان می‌دهد که امام در منشور حکیمانۀ خود به همۀ جوانب وجودی انسان توجه نموده است. ایشان با هدف بیدارگری و انتقال فرهنگ و اندیشه، مسائل مختلف مورد نیاز انسان را برای رسیدن به هدف غایی در دو بعد فردی و اجتماعی به فرزند خویش توصیه می‌نماید. از طرف دیگر، همسویی و همخوانی گسترده‌ای بین ساحت‌ها و عبارات امام وجود دارد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سند تحول,ساحت­‌های شش­گانه تربیتی,نهج­‌البلاغه,نامه سی ویکم

نویسندگان مقاله ناهید نصیحت |
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

رضوان باغبانی |
رضوان باغبانی، استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.nahjmagz.ir/article_196845_b30ce4c318fc82ee3df233bc62c4a227.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات