این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهش های نهج البلاغه
، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۱۳۹-۱۶۴
عنوان فارسی
تحلیل شخصیت مالک اشتر و عمروبن عاص در نهج البلاغه (با توجه به نظریۀ نشانه شناسی اجتماعی پی یرگیرو)
چکیده فارسی مقاله
به دلیل اجتماعی بودن انسان، شکل گیری مبانی شخصیتی او در اجتماع محقق میشود، که کنشگر، آنها را در قالب رفتاری و گفتاری در عرصههای مختلف اجتماعی، سیاسی، دینی، فرهنگی، اخلاقی، تاریخی و اقتصادی بروز میدهد و چارچوب ارتباط فرد با دیگران شکل میگیرد؛ بنابراین شناخت ابعاد شخصیتی، نقش عمدهای در ایجاد الگوی رفتاری و گفتاری دارد.
نشانه شناسی اجتماعی با نگاه دوسویه به انسان و ارتباطات اجتماعی او، دانشی درخور توجه برای کدگشایی ابعاد پنهان و پیچیدۀ شخصیتی است. نهجالبلاغه از غنیترین منابعی است که به جنبههای مختلف ابعاد شخصیتی نظر دارد؛ بنابراین، جستار حاضر قصد دارد با روش توصیفی _ تحلیلی، به بررسی شاخصههای شخصیتیِ مثبت و منفی شخصیت «مالک اشتر و عمروبن عاص» در نهجالبلاغه با نگاهی نشانهشناسانه از دیدگاه نشانهشناسی اجتماعی پییرگیرو بپردازد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که، امام علی علیه السلام برای تبیین ابعاد شخصیتی به نشانۀ هویت و آداب معاشرت نگاهی موشکافانه داشته و از رمزگانهای اجتماعی در راستای این هدف استفاده کردهاند. کمالگرایی هدف مشترک در دو بُعد شخصیتی است با این تفاوت که اقدامات مالک اشتر در رسیدن به این هدف بر اساس هویت دینی و گرایشهای خداپرستی اوست، اما عمروعاص، کمال را در بدست آوردن ارزشهای دنیوی میبیند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نهج البلاغه،نشانه شناسی اجتماعی،مالک اشتر،عمروبن عاص،پی یرگیرو،
عنوان انگلیسی
Personality Analysis of Malik-Ashtar and Amr ibn al-As in Nahj al-Balaghah based on Girouard's Social Semiotics
چکیده انگلیسی مقاله
Due to the social nature of human beings, the foundations of his personality are formed in society. The activist manifests these principles through behavior and speech in various social, political, religious, cultural, ethical, historical, and economic fields. In this way, the framework of the individual's relationship with others is formed. Therefore, knowing personality dimensions play a significant role in creating behavioral and speech patterns. Social semiotics has a two-way view of human beings and their social relationships and is a knowledge for decoding personality's hidden and complicated dimensions. Nahj al-Balaghah is one of the richest sources that looks at different aspects of personality dimensions; therefore, the present essay aims to investigate the positive and negative personality traits of "Malek-Ashtar and Amr ibn al-As" in Nahj al-Balaghah with a social semiotic approach. Perfectionism is a common goal in two personality dimensions, with the difference that Malik Ashtar's actions to achieve this goal are based on his religious identity and pious tendencies, but Amr ibn al-As sees perfection in acquiring worldly values.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نهج البلاغه,نشانه شناسی اجتماعی,مالک اشتر,عمروبن عاص,پی یرگیرو
نویسندگان مقاله
فهیمه قربانی |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی
علی دودمان کوشکی |
استادیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی. (نویسنده مسئول)
علی سلیمی قلعه ئی |
استاد گروه زبان و ادبیات عرب، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی.
محمدنبی احمدی |
دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی.
نشانی اینترنتی
https://www.nahjmagz.ir/article_202613_08b5b2cf88cd4d3357571233be8f6122.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات