این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۷۳-۱۰۸
عنوان فارسی
مدل مفهومی مستندسازی تجربیات اعضای هیئت علمی دانشگاه بر اساس چارچوب بازیوارسازی اکتالیسیس چاو با استفاده از روش فراترکیب
چکیده فارسی مقاله
هدف:
بازیوارسازی رویکردی ابتکاری است که با استفاده از عناصر جذاب و سرگرمکننده بازی در دنیای واقعی باعث افزایش تعامل و انگیزه کاربران و ارائه تجارب پایدار میشود. مطالعه حاضر با شناسایی مؤلفههای مستندسازی تجربیات در صدد ارائه مدل مفهومی مستندسازی تجربیات اعضای هیئت علمی دانشگاهها براساس چارچوب بازیوارسازی اکتالیسیس چاو است.
روششناسی:
پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با رویکرد کیفی و با روش فراترکیب مبتنی بر الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو و نرمافزار مکسکیودا انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه آثار علمی مرتبط با مستندسازی تجربیات، مدیریت دانش و بازیوارسازی در بازه زمانی 2006 تا 2023 (مصادف با 1383 تا 1402) است که از این میان با انجام فرایند غربالگری، 85 اثر به منظور بررسی و تحلیل انتخاب شدند.
یافتهها:
در نهایت از 187 کد، 75 شاخص مستندسازی تجربیات از منابع علمی مورد بررسی استخراج و در 16 مؤلفه و 8 پیشران چارچوب اکتالیسیس شامل معنای حماسی و ندای درون (پیشران اول)، پیشرفت و دستاورد (پیشران دوم)، توانایی بروز خلاقیت و بازخورد (پیشران سوم)، مالکیت و تصاحب (پیشران چهارم)، نفوذ اجتماعی و وابستگی (پیشران پنجم)، کمیابی و بیصبری (پیشران ششم)، غیرقابل پیشبینی بودن (عدم قطعیت)، کنجکاوی (پیشران هفتم) و در نهایت از دست دادن و اجتناب (پیشران هشتم)، دستهبندی شدند و بر اساس آن، مدل مفهومی پژوهش شکل گرفت. در کل میتوان گفت که مدل مفهومی ارائه شده با رویکرد بازیوارسازی میتواند برای ایجاد انگیزه در اعضای هیئت علمی برای مستندسازی تجربیاتشان کمک کند.
نتیجهگیری:
در طراحی و پیادهسازی مدل مستندسازی تجربیات اعضای هیئت علمی، لازم است شاخصها و مؤلفههای انگیزشی شناسایی شده مرتبط با چارچوب بازیوارسازی اکتالیسیس، نظیر شاخصها و مؤلفههای مربوط به نگرش فردی، دستاوردهای نظام مدیریت دانش، دستاوردهای فردی و سازمانی، خودمختاری، خودکارآمدی، ارائه بازخورد، حساب کاربری، اعتماد، بسترهای رسمی و غیررسمی اشتراک تجربه، ارتباطات سازمانی، کنجکاوی، غیرقابل پیشبینی بودن پاداش و ترس از اشتراک تجربه در نظر گرفته شوند. پیادهسازی این شاخصها، میتواند سبب تغییر رفتار، افزایش مشارکت، تعهد و تشویق اعضای هیئت علمی در به اشتراکگذاری تجارب، افزایش اثربخشی، کاهش دوبارهکاری و هزینههای مالی در نظام آموزش عالی کشور شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مستندسازی تجربیات،اشتراک دانش،مدیریت دانش،اعضای هیأت علمی،بازیوارسازی،چارچوب اکتالیسیس،
عنوان انگلیسی
A Model for Experiences Documentation of Faculty Members Based on Chou's Octalysis Gamification Framework Using the Meta-Synthesis Method
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Gamification is an innovative approach that uses attractive and fun game elements in the real world to increase user engagement and motivation and provide sustainable experiences. By identifying the components of documenting experiences, the present study aims to present a conceptual model of documenting the experiences of university faculty members based on the gamification framework of Octalysis Chou.
Methodology:
In terms of the objective, the current research is of an applied type, which was carried out with a qualitative approach and a Meta-synthesis method based on the seven-step model of Sandelowski and Barroso and MaxQDA software. The statistical population of the research includes all scientific works related to documentation of experiences, knowledge management and gamification in the period from 2006 to 2023 (corresponding to 1383 to 1402), of which 85 works were selected for review and analysis.
Findings:
Finally, out of 187 codes, 75 indicators of documentation of experiences were extracted from the studied scientific sources and included in 16 components and 8 drivers of the Octalysis framework, including epic meaning & Calling (first driver), Development & Accomplishment (second driver), Empowerment of Creativity & Feedback (third drive), Ownership & Possession (fourth drive), Social Influence & Relatedness (fifth drive), scarcity and impatience (sixth drive), unpredictability & curiosity (seventh drive) and finally loss and avoidance (8th Pishran), were categorized and based on that, the conceptual model of the research was formed. In general, it can be said that the conceptual model presented with the gamification approach can help motivate faculty members to document their experiences.
Conclusion:
In the design and implementation of the model for documenting the experiences of faculty members, it is necessary to include the identified motivational indicators and components related to the Octalysis gamification framework, such as indicators and components related to individual attitude, knowledge management system achievements, individual and organizational achievements, autonomy, Self-efficacy, providing feedback, user accounts, trust, formal and informal experience sharing platforms, organizational communication, curiosity, reward unpredictability and fear of experience sharing should be considered. The implementation of these indicators can change behavior, increase participation, commitment and encourage faculty members to share experiences, increase effectiveness, reduce rework and financial costs in the country's higher education system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مستندسازی تجربیات,اشتراک دانش,مدیریت دانش,اعضای هیأت علمی,بازیوارسازی,چارچوب اکتالیسیس
نویسندگان مقاله
اعظم آقایی میرک آباد |
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
زویا آبام |
دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
امیر غائبی |
دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_197440_3389e9f31ff55d08e6e5ba51648316da.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات