این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۱۸۷-۲۰۴
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی نسخهشناسی ویژگیهای مصاحف قرآنی مکتب هرات در دورههای تیموری و صفوی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
این پژوهش به بررسی تطبیقی ویژگیهای مصاحف قرآنی مکتب هرات در دورههای تیموری و صفوی پرداخته است.
روش پژوهش:
این پژوهش از نظر هدف توسعهای و به روش توصیفی و تحلیلی با نمونهگیری هدفمند از میان 21000 مصحف گنجینه قرآنی کتابخانه آستان قدس رضوی که جامعه آماری این پژوهش است، انجام گرفته است. با توجه به عدم دسترسی به اصل منابع، ابزار گردآوری اطلاعات، فهرستهای کتابخانه و چکلیست اطلاعات به دست آمده از جامع هدف است که بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات نسخهشناسی مصاحف مرجع و نفیس این دوره انجام گرفته است.
یافتههای پژوهش:
بر اساس ویژگی ترقیمه کاتب و اطلاعات نسخهشناسی فهرست کتابخانه از دوره تیموری جزوه قرآنی 416 و مصحف شماره 153 و از دوره صفوی مصاحف شماره: 281، 206 و 210 از مکتب هرات به عنوان مصاحف مرجع و نفیس شناسایی شد تا اطلاعات نسخهشناسی آنها به صورت تطبیقی مورد تحلیل قرار گیرد. در نهایت مشخص شد که از میان تمام ویژگیها و ارکان علم نسخهشناسی، چهار ویژگی تزئینات لوح فاتحهالکتاب، خط سرسورهها، تزئینات همراه متن قرآن و ترکیببندی نقوش از مهمترین ویژگیهایی است که میتواند در بررسی تطبیقی مصاحف قرآنی این مکتب هنری در دورههای مورد پژوهش به کار گرفته شوند.
نتیجهگیری:
با مطالعه یافتههای پژوهش مشخص شد که میتوان بر اساس ارکان نسخهشناسی به شناسایی مصاحف مکتب هرات پرداخت. نتایج این پژوهش مشخص کرد که 1) طرح
لوح
فاتحهالکتاب، در دوره تیموری لوح فضای بیشتری برای کتابت متن قرآن دارد و دارای یک حاشیه پهن لاجوردی بوده و سر سوره به خط کوفی تزئینی کتابت شده است. این لوح در دوره صفوی با دو ستون در دو طرف متن فضای کمتری برای کتابت وجود داشته، حاشیه لوح دو قسمتی پهن با زمینه لاجوردی و باریک با زمینه سیاه رنگ است و یک نیمترنج بر روی حاشیه ترسیم شده و سر سوره به خط رفاع است 2) تزئینات همراه متن قرآن، نشان خمس و عشر در دوره تیموری به ترتیب به شکل بادامی و دایره است، در حالی که در دوره صفوی به شکل دایره است. 3) ترکیببندی نقوش، در دوره تیموری، تسلط با نقوش اسلیمی و بند رومی است اما در دوره صفوی، بندهای ختایی الوان محور نقوش ترسیم شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مصاحف قرآنی،نسخهشناسی،مکتب هرات،دوره صفوی،دوره تیموری،
عنوان انگلیسی
A Comparative Review of the Characteristics of Qur'anic Manuscripts of the Herat Method in the Timurid and Safavid Periods
چکیده انگلیسی مقاله
Objective
: In this research, by comparing the features of the Qur'anic manuscripts of the Herat method in the Timurid and Safavid periods, it was seeking to identify the prescription pillars of these Qurans, and based on that, it identified other Qurans whose authorship and artistic style were unknown.
Methodology
: This research has been carried out in terms of developmental goal and descriptive and analytical method with purposive sampling from among 21000 Quranic manuscripts available in the manuscripts’ treasure of Astan Quds Razavi Library, which is the statistical population of this research. Due to the lack of access to the original sources, the information gathering tool is the library catalogs and the information checklist obtained from the objective Qurans, which is based on the analysis of the bibliographic information of the reference and precious the Qurans of this course.
Findings
: Based on the characteristics of the scribe's promotion and the bibliographic information of the library catalog from the Timurid period, Quranic booklet 416 and
Mushaf
No. 153 and from the Safavid period
Mushaf
No. 281, 206 and 210 from the Herat method were identified as reference and
Musahafs
. Their bibliographic information was analyzed in a comparative manner and finally it was determined that among all the features and pillars of bibliographic science, four features of the decorations of the
Fatiha al-Kitab
tablet, the script of the
surahs
, the decorations accompanying the text of the Quran and the composition of motifs from are the most important features that can be used to identify the Qur'anic manuscripts of this method of art in the researched periods.
Conclusion
: By studying the findings of the research, it was found that it is possible to identify the
Masahifs
of the Herat method based on the elements of epistemology. The results of this research determined that: 1) the design of the
Fatih al-Kitab
surah
, these decorations took up more space on the page in the Safavid period, and the margin of the tablet is two-part wide with an azure background and narrow with a black background, and a half-orange is drawn on the margin and the beginning of the
surah
is in Rafa's script. In the Timurid period, an azure part and a
nim- toranj
motif are not drawn on the border, and the head of the surah is decorated with Kufic script. 2) The decorations accompanying the Qur'an text,
khoms
va ‘ashar
in the Timurid period are in the form of an almond and a circle, respectively, while in the Safavid period it is in the form of a circle. 3) The composition of motifs, in the Timurid period, is dominated by Islamic motifs and Roman motifs, but in the Safavid period,
alvan Khatai
motifs were drawn.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مصاحف قرآنی,نسخهشناسی,مکتب هرات,دوره صفوی,دوره تیموری
نویسندگان مقاله
حسن علی فریدونی |
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی، سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مشهد، ایران
فهیمه باب الحوایجی |
دانشیار، گروه علوم ارتباطات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
حبیب الله عظیمی |
دانشیار، مشاور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، استاد مدعو گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
زهرا اباذری |
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_183868_a79cb2062670c236bac05a453b45d1ea.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات