این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب و تزکیه، جلد ۳۳، شماره ۱، صفحات ۴۸-۳۷

عنوان فارسی شناسایی شاخص های آموزش ضمن خدمت مهارت محور در معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در سال های اخیر آموزش و توسعه منابع انسانی جهت حفظ استعدادها، افزایش قابلیت منابع انسانی وهمگام شدن با تحولات سریع ساختارهای سازمانی مورد توجه می‌باشد. مقاله حاضر با هدف شناسایی شاخصهای آموزش ضمن خدمت مهارت‌محور در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام شد.

روش بررسی: روش پژوهش کاربردی، آمیخته اکتشافی و داده بنیاد خودظهور و پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان و بخش کمی 876 نفر از کارکنان معاونت آموزشی بودند. نمونه‌گیری بخش کیفی به روش گلوله برفی شامل 11نفر و بخش کمی 280نفر به روش نمونه گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات بخش کیفی کتابخانه‌ای و میدانی و بخش کمی میدانی بود. ابزار پژوهش در بخش کیفی اسناد و مصاحبه نیمه ساختار یافته و بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتبار داده‌های بخش کیفی براساس پنج مقوله استفاده شد. روش تحلیل داده‌های بخش کیفی، کدگذاری نظری با مکس‌کیودا و بخش کمی با تحلیل عاملی تاییدی با نرم افزار لیزرل بود.

یافته‌ها: نتایج نشان داد شاخصهای آموزش ضمن خدمت مهارت‌محور شامل بعد نیازها با مولفه شناسایی نیازها، هدف گذاری، تعیین ساختار و تعیین محتوا؛ بعد منابع با مولفه منابع انسانی، منابع مالی، منابع فیزیکی و منابع فناورانه؛ بعد پیاده‌سازی با مولفه روش تدریس و برنامه‌ریزی؛ بعد ارزیابی با مولفه خودارزیابی، هنجارمحور و ملاک محور است.

نتیجه گیری: ابعاد و مولفه‌های بدست آمده حاکی است که آموزش مهارت محور بدون توجه به فرایندهای علمی آموزش ضمن خدمت کاری عبث بوده و صرفاً بخشی از سرمایه‌ مالی را از دست داده و همچنین فرصت‌هایی را که کارکنان می‌توانستند اقدامات قابل توجهی را در محیط کار انجام دهند از بین برده ایم. آموزش ضمن خدمت در جهان، منجر به تولید استانداردها علمی شده است که سازمانها برای آموزش کارکنان خود بر مبنای آنها عمل می کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شاخص،آموزش،مهارت محور،آموزش ضمن خدمت،وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شاخص,آموزش,مهارت محور,آموزش ضمن خدمت,وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

نویسندگان مقاله زهرا بهره ور |
ستاد مرکزی وزارت بهداشت

فاطمه حمیدی فر |
استادیار گروه مدیریت آموزشی عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران

یلدا دلگشایی |
گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز، تهران، ایران

عباس خورشیدی |
گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر


نشانی اینترنتی https://www.tebvatazkiye.ir/article_202773_c41b44b134c9aaaff739b0b3a6123e53.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات