این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۴۲، صفحات ۵۹-۶۳

عنوان فارسی تاثیر درمان چندوجهی کاردرمانی بر بهبود مهارت‌های خواندن کودکان کم‌شنوا: موردپژوهی
چکیده فارسی مقاله زمینه: خواندن یک مهارت مهم برای یادگیری دروس است. افت شنوایی می­تواند منجر به اختلال خواندن در دانش­آموز کم­شنوا شود. هدف از کاردرمانی در این دانش­آموزان علاوه بر آموزش، شناخت، ارزیابی و برطرف کردن موانع یادگیری نیز می­باشد. روش : این مطالعه به صورت مورد پژوهی روی یک دانش­آموز دختر کم­شنوا پایه چهارم ابتدایی، دارای اختلال خواندن انجام شد. ارزیابی اولیه در سه حیطه جسمی، روانی و شناختی انجام گردید. ابزارهای ارزیابی شامل: مشاهده، مصاحبه با معلم و والدین، آزمون­های تمییز شنیداری، حافظه کاری، دیداری و شنیداری،آزمون توجه، تصاویر تشخیص شکل از زمینه و مطالب کتاب خوانداری سال چهارم، درک مطلب و تصویرسازی بود. پس از جمع­بندی نتایج حاصله از ارزیابی، فعالیت­هایی مناسب با شرایط دانش­آموز جهت انجام در جلسات کاردرمانی تهیه شد. همچنین تمریناتی جهت ارائه به والدین برای انجام در منزل تهیه و در اختیار آنها قرار گرفت. یافته­ ها: ارزیابی­های اولیه دانش­آموز علائم اضطراب و کمبود اعتماد به نفس را نشان داد. مشکلات حیطه شناختی شامل ضعف حافظه دیداری و شنیداری، تمییز شنیداری، محدودیت دامنه لغات، درک مطلب و تصویرسازی بود. میانگین سرعت خواندن دانش­آموز 14 کلمه در دقیقه بودکه در پایان جلسات تا 20 کلمه در دقیقه افزایش یافت. همچنین توانایی دانش­آموز در تمامی حیطه­های شناختی به­جز تمییز شنیداری بهبود یافت. نتیجه­ گیری: اگر آموزگاران از دلایل ایجاد برخی ناتوانی­های دانش­آموزان آگاهی داشته­ و راهکارهای مناسب را بکارگیرند، به ارتقای عملکرد دانش­آموزان کمک موثری می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Impact of Multidisciplinary Occupational Therapy on Reading Improvement of Children with Hearing Impairment (case study)
چکیده انگلیسی مقاله Background: Reading is one of the highlighted skills in learning. Hearing impairment can be lead to reading disorder in children with hearing impairment. The aim of occupational therapy is education, cognition, evaluation and as well as removing barriers to learning. Method: This is a case study about a student with hearing impairment and reading disorder. Primary evaluations performed on three dimensions: physical, mental and psychological. Assessment tools were included: observation, interview with teachers and parents, hearing tests, attention test and so on. After assessment, according to the results, the sessions were prepared. Also, strategies were suggested to parents. Results: Primary assessment presents the signs of anxiety and low self-esteem. Cognitive problems include deficit of visual and auditory memory, auditory discrimination, limitation of vocabulary and comprehension. The mean speed of reading was about 14 words in a minute and it was increased to 20 words in a minute at the end of sessions. Abilities of student were improved in all domains of cognition with except auditory discrimination. Conclusion: If the teachers be aware of some inabilities in students and apply the useful strategy, the ability of students will be improved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آزاده قربانی | azadeh ghorbani
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1300-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-323170.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده گزارش مورد
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات