این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۴۸، شماره ۳، صفحات ۷۳۸-۷۵۳
عنوان فارسی
بررسی میزان پذیرش فناوری آموزش مجازی: یک مطالعه مقطعی بر روی دانشجویان دندانپزشکی مشهد بر اساس مدل پذیرش فناوری TAM
چکیده فارسی مقاله
چکیدهمقدمه: امروزه نقش آموزش مجازی و تکنولوژیهای جدید در آموزش بیش از پیش مطرح شده است. از همین رو، این مطالعه با هدف بررسی میزان پذیرش فناوری آموزش مجازی در دانشجویان دانشکدهی دندانپزشکی مشهد بر اساس مدل پذیرش فناوری انجام شد. مواد و روش: در این مطالعه توصیفی مقطعی که از شهریور تا آذر 1400 در دانشکده دندانپزشکی مشهد انجام شد ، از پرسشنامه استاندارد کاربرد تکنولوژی در آموزش Davis (1986) استفاده شد. این مطالعه، ویژگی های جمعیت شناختی دانشجویان دندانپزشکی مانند جنس، میانگین نمرات و سال ورود را علاوه بر نمره پرسشنامه، جمع آوری کرد. این پرسشنامه 33 سوال داشت و نه عامل موثر(عوامل فردی، اجتماعی، سازمانی، نوآوری، درک مفید بودن کاربرد، درک آسان بودن کاربرد، نگرش نسبت به فناوری، تمایل به کاربرد و استفاده از فناوری) بر پذیرش فناوری را ارزیابی کرد. در نهایت 252 پرسشنامه معتبر جمعآوری شد. پس از جمعآوری اطلاعات ، داده ها در نرمافزار SPSS21 تحلیل شدند.نتایج: در مجموع، 71٪ از دانشجویان (181 نفر) پذیرش خوبی نسبت به فناوری آموزش مجازی نشان دادند. میانگین نمره پذیرش0/7± 3/38 از 5 بود. درک مفید بودن، بالاترین امتیاز (میانگین 0/81 ± 3/78) و عوامل سازمانی، کمترین امتیاز (1/05± 2/6) را داشتند. تفاوت معناداری در پذیرش فناوری بر اساس جنسیت (p=0/53) یا سال ورود (p=0/32) مشاهده نشد. ویژگیهای نوآوری (r=-0.17, p=0/005)، درک آسانی کاربرد (r=-0/13,p=0/02)، نگرش نسبت به فناوری (r=-0/14, p=0/02) و تمایل به کاربرد (r=-0/12,p=0/04) همبستگی منفی کوچک اما از نظر آماری معناداری با معدل دانشجویان نشان دادند. عوامل اجتماعی و سازمانی با میانگین نمرات بین 2 تا 3، پذیرش متوسطی را نشان دادند.نتیجهگیری: پذیرش آموزش مجازی از سوی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سطح خوب قرار داشت. اصلاح مولفههای اجتماعی و سازمانی میتواند باعث افزایش پذیرش فناوری آموزش مجازی بشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلمات کلیدی، آموزش، فناوری آموزشی، آموزش مجازی، پذیرش فناوری
عنوان انگلیسی
Evaluation of E-Learning Technology Acceptance : A Cross-Sectional Study on Students of Mashhad Dental School Based on TAM Technology Acceptance Model
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Ever since the COVID-19 pandemic, universities across the world have incorporated virtual learning technology approaches in to their teaching methods. This study aimed to investigate the acceptance of e-education learning technology among dental students.Methods and Materials: This descriptive cross-sectional study was conducted from August-November 2021 and included students attending Mashhad Dental School, Mashhad, Iran during this period. Students who had at least two years of long distance and virtual learning experience, were eligible to participate. This study used the Technology Acceptance Model (TAM) framework to assess the acceptance of e-learning. Davis's TAM (1986) scales were used to collect data. This questionnaire consisted of nine constructs: personal, social and organizational factors, innovativeness, perceived usefulness, perceived ease of use, attitude toward using, behavioral intention and actual use. Each question received a score of 1-5. The participants’ demographic and academic information, including their gender, grade point average (GPA) and year of university, were recorded. ANOVA, Pearson’s correlation coefficient and Student’s T-test were used for statistical analysis.Results: A total of 252 students completed the study. The majority (n=181, 71%) of students demonstrated good acceptance of virtual education technology. The mean acceptance score was 3.38 ± 0.7. Perceived usefulness received the highest mean score (3.78 ± 0.81), while organizational factors scored lowest (2.6 ± 1.05). No significant differences were found in technology acceptance scores based on gender (P=0.53) or year of entry (P=0.32). Innovation characteristics (r=-0.17, P=0.005), perceived ease of use (r=-0/13, p=0/02), attitude towards technology (r=-0/14, p=0/02), and intention to use (r=-0/12, p=0/04) showed minor but statistically significant and negative correlations with students' GPAs. Social and organizational factors indicated moderate acceptance with mean scores ranging from 2-3.Conclusion: Dental students exhibited a good level of acceptance regarding the use of e-learning technology. Improving social and organizational components can increase the adoption of e-learning technology.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Education, educational technology, E-learning, technology acceptance
نویسندگان مقاله
پوریا سلطانی نژاد | pouria soltaninezhad
Dentist and Private Researcher, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
دندانپزشک و محقق خصوصی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
هانیه مستور | Haniye Mastour
Department of Medical Education, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
مجید خادم رضاییان | Majid Khadem-Rezaiyan
Associate Professor, Medical Sciences Education Research Center, Department of Community Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی،مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
علی رضا مسلمی نیا | Alireza Musliminia
Dentist and Private Researcher, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دندانپزشک و محقق خصوصی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نوا نقیبی | nava naghib
Assistant Professor, Department of Periodontics, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
استادیار، گروه پریودنتیکس، دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jmds.mums.ac.ir/article_24780.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات