این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های رشد و توسعه پایدار
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۶۳-۱۸۷
عنوان فارسی
تحلیلی اقتصادی از اثر بُعد خانواده بر عملکرد تحصیلی فرزندان
چکیده فارسی مقاله
وجود یا عدم وجود تبادل میان کمیت و کیفیت فرزندان، از جمله مباحث اقتصاد خانواده است که رهنمودهای مهمی در زمینۀ باروری و تعیین بعد خانواده دارد. این مسأله که: آیا با افزایش تعداد فرزندان خانواده، کیفیت تحصیلی آنها کاهش می یابد یا خیر؟ موضوع اصلی این تحقیق را تشکیل می دهد. تحلیل این موضوع در چهارچوب نظریۀ اقتصاد خرد، دلالت بر وجود چنین تبادلی دارد؛ به این معنا که با افزایش قیمت[e1] تقاضا برای فرزند که به هر دلیلی از جمله افزایش سطح آموزش زنان اتفاق میافتد، تعداد فرزندان کاهش یافته اما کیفیت آنها افزایش می یابد. با این حال، به منظور آزمون فرضیه، از نمونه ای مشتمل بر 1294 مشاهده از دانش آموزان ابتدایی شهر تهران استفاده شد که نتایج حکایت از این داشت که با افزایش بعد خانواده، معدل نمرات تحصیلی به عنوان معیاری برای آموزش و نمرۀ ریاضی به عنوان معیار استعداد دانش آموزان، به طرز معناداری کاهش می یابد. این شواهد دالّ بر وجود تبادل میان کمیت و کیفیت فرزند است. همچنین مشخص شد که اشتغال زنان نیز تأثیر منفی بر عملکرد تحصیلی فرزندان دارد؛ در حالی که بالاتر بودن سطح تحصیلات والدین و درآمد خانواده ها به بهبود وضعیت تحصیلی کودکان می انجامد. از دیگر ویژگی های درون خانوار، شیوۀ تغذیه فرزند در کودکی است که شواهد نشان می دهد که این امر به رشد توانایی ذهنی کودک کمک می کند. [e1]عبارت صحیح است. ویرگول بعد از کلمه قیمت حذف شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کمیت فرزند، کیفیت فرزند، آموزش،
عنوان انگلیسی
Economic Analysis of the Effect of Family Size on Educational Achievement of Children
چکیده انگلیسی مقاله
The trade-off between the quantity and quality of children is one of the topics in family economics with crucial implications in fertility and determination of family size. This paper aims to answer this question: does educational quality of children decrease due to increase in the number of children of a typical family? The microeconomic analysis of this matter implies the existence of such trade-off. This analysis confirms that the rising price of demand for child due to the increase in women’s education level leads to the lower quantity but higher quality of children. The results based on 1294 observations from primary school students in Tehran show that an increase in family size leads to a statistically significant fall in average scores as an educational measure and math point as talent measure of students. Additionally, it is shown that women’s employment has negative effect on educational achievement of their children, while higher parental schooling and family income lead to better educational performance of them. How to feed children is the other interfamily feature, which helps to develop mental ability of children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Quantity, quality, Children, Education
نویسندگان مقاله
وحید مهربانی |
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://ecor.modares.ac.ir/article_16271_9280886f0350f84e791b51c07e7a7d4e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1388/article-1388-323325.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات