این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۸۵-۹۵

عنوان فارسی بررسی رابطه‌ی فرامن و فراشناخت در بین دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فرامن و فراشناخت دو متغیر مهم در حوزه­ی آسیب­شناسی روانی هستند که مورد توجه محققان حوزه­ی روان­شناسی تحلیلی و روان­شناسی شناختی هستند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه­ی بین فرامن و فراشناخت است که تاکنون به طور همزمان، کمتر مورد توجه محققین بوده­اند. روش­کار: این پژوهش از نوع همبستگی است و در بین جامعه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال1395 انجام شد. نمونه این پژوهش 206 نفر از دانشجویان زن و مرد بود که به شیوه­ی دردسترس مورد مطاله قرار گرفتند. ابزار اندازه­گیری در این پژوهش دو پرسش­نامه­ی فراشناخت و فرامن است. برای تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و روش­های آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون و تی برای دو گروه مستقل استفاده شده است. داده­های این پژوهش با استفاده از SPSS نسخه­ی 23تحلیل شده است. یافته­ها: بین فرامن و فراشناخت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد رابطه­ی منفی معنی‌داری وجود دارد (001/0≥P، 38/0=r). در عین حال بین وجدان و فراشناخت آنان رابطه مثبت معنی‌دار قوی وجود دارد (0001/0P≤، 65/0=r). بین وجدان زنان و مردان دانشجو تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0≥P، 05/2=t). یعنی این که زنان گرچه از نظر فرامن فرقی با مردان ندارند اما از مردان باوجدان­تر هستند. نتیجه­گیری: بر اساس نتایج، فرامن شدید همایند فراشناخت ضعیف و وجدان قوی همایند فراشناخت قوی است. به نظر می­رسد فرامن به عنوان مانعی برای فراشناخت است در حالی که وجدان، تسهیل‌کننده­ی فرایندهای فراشناختی ذهن است. اگر چه بین فراشناخت زنان و مردان تفاوتی یافت نشد اما به نظر می‌رسد زنان به دلیل ویژگی‌های عاطفی ذاتی زنانه از مردان باوجدان‌تر هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جنسیت، فراشناخت، فرامن، وجدان،

عنوان انگلیسی Study of the relationship between superego and metacognition of male and female students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Superego and metacognition consider as two important constructs within the psychodynamic and cognitive psychology domain. The aim of this research is to examine the link between superego and metacognition among students at Ferdowsi University of Mashhad. Materials and Methods: This is a cross-sectional study with a correlational design conducted among students of Ferdowsi University of Mashhad in 1395. A sample of 206 male and female students was recruited from target population through convenience sampling and completed metacognitive inventory as well as Superego questionnaire. All statistical analyses were carried out using SPSS 23 statistical package. Descriptive statistics such as frequencies, means, & standard deviations as well as inferential statistics including Pearson correlation and independent t-test are applied on variables of current study. Results: The results indicate that there is a negative relationship between superego and metacognition (r=0.38, P< 0.001). In addition, data present a significant positive correlation between one of the superego's subscales, conscience, and metacognition (r=0.65, P< 0.0001). With regard to the superego, the results show a significant difference between men and women (t = -2.36, P=0.05). This result suggests that women have more inflexible yet powerful superego than men. Also there is a significant difference between men and women's conscience (t=2.05, P< 0.05). Conclusion: Metacognition is weaker among those individuals holding stronger superego and therefore, they are more susceptible to neurotic disorders. With respect to the important role of metacognitive abilities on learning and education, it can be assumed that learning and education are also influenced by superego because of its impact on metacognition.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conscience, Gender, Metacognition, Superego

نویسندگان مقاله کورش پرویز | koorosh parviz
ph.d. student of psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

حمیدرضا آقا محمدیان شعرباف | hamid reza aghamohamadian sharbaf
professor of psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
استاد گروه روان شناسی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمود دهقانی | mahmoud dehghani
assistant professor, school of behavioral sciences and mental health, tehran institute of psychiatry, tehran, iran
استادیار گروه روان شناسی، دانشکده ی علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران، تهران، ایران

بهرامعلی قنبری هاشم آبادی | bahram ali ghanbari hashemabadi
professor of psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
استاد گروه روان شناسی، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_8291.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/102/article-102-323371.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات