این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۶، شماره ۱۶، صفحات ۸۹-۱۱۶
عنوان فارسی
خصوصیات روانسنجی مقیاس تعاملات همسالان (مورد مطالعه: مدرسههای ابتدایی پسرانه شهر سمنان)
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر رواسازی مقیاس تعاملات همسالان در دانشآموزان شهر سمنان بود. بدین منظور 600 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس تعاملات همسالان و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر پاسخ دادند. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، همبستگی سؤال- نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اجرا شد. همچنین از مدل پاسخ مدرج سیمجیما برای برازندگی دادهها و تحلیل استفاده شد. تحلیلهای آماری با نرمافزارهای SPSSV22، LISRELV8.80و Multilog انجام شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد این مقیاس از دو عامل اشباع شده و از شاخصهای برازش مناسبی برخوردار است. تعاملات همسالان با انگیزه تحصیلی (196/-)، پیشرفت تحصیلی (206/-)، غیبت از مدرسه (121/0) و نمره انضباط (231/-) رابطه معنیداری داشت (01/0p≤). اعتبار مقیاس تعاملات همسالان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 85/0، قربانی 78/0 و برای خرده مقیاس قلدری 79/0 به دست آمد که همگی رضایتبخش بود. دادههای پاسخ سؤالها با مدل سیمجیما برازندگی مناسبی داشت و تابع آگاهی آزمون در دامنه 8/0- تا 1/2+ پیوستار ویژگی بود. یافتههای پژوهش بیانگر این است که نسخه فارسی مقیاس تعاملات همسالان در جامعه دانشآموزان مدرسههای ابتدایی از ویژگیهای روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مقیاس تعاملات همسالان، قلدری، قربانی، رواسازی،
عنوان انگلیسی
The Psychometric Properties of the Peer Interactions Scale (Bullying and Victimization) Among Students in Boy Primary Schools of Semnan City
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of present study was to validate the peer interactions scale in the students of Semnan city. To this end, 600 students were selected by multistage cluster sampling method and they responded to a peer interactions scale and academic motivation Harter's questionnaire. Exploratory and confirmatory factor analysis, item-total score correlation, and reliability analyses were conducted to examine the psychometric characteristics of the scale. In addition, the Samijima graded response model was used to determine the fitness of data and analysis. The statistical analysis was conducted in SPSSV22, LISRELV8.80, and Multilog software. Factorial analysis results showed that this scale is saturated from two factors and it has good fitness scales. Peer interactions had a significant relationship with academic motivation (-0.196), academic achievement (-0.206), school absenteeism (0.121) and discipline score (-0.231) (P< 0.01). Peer interactions scale's reliability obtained by using Cronbach's alpha coefficient for the whole of scale 0.85, victims 0.78, and for bullying subscale 0.79, that all of them was satisfactory. The data related to question responses had a suitable fitness with the Samijima model and the test awareness function in the range of -0.8 to +2.1 was a characteristic continuum. The research findings indicated that the Persian version of peer interaction scale in primary student school's population has acceptable psychometric properties and it can be used as a reliable instrument in psychological researches.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
peer Interactions scale, bullying, Victimization, Validation
نویسندگان مقاله
افضل اکبری بلوطبنگان | akbari balootbangan
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
سیدسعید واعظفر | s s واعظفر
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
فرحناز کیان ارثی |
استادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_24368_d7e880d8400afe6df7b9ed6a57860806.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-323532.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات