این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۶، شماره ۱۶، صفحات ۱۱۷-۱۴۲

عنوان فارسی ارزیابی عملکرد: راهی به‌سوی تعالی نظام آموزش عالی(مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر باهدف ارزیابی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید و به روش توصیفی (پیمایشی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش، همه اعضای هیئت ‌علمی و کارکنان دانشگاه بودند که با روش تصادفی طبقه‌ای و بر اساس جدول مورگان 27 نفر از اعضای هیئت ‌علمی و 43 نفر از کارکنان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری، دو پرسشنامه محقق‌ساخته 64 سؤالی ویژه اعضای هیئت ‌علمی و کارکنان بود که بر اساس مدل EFQM نسخه آموزش عالی طراحی شد. روایی پرسشنامه از سوی صاحب‌نظران تأیید و پایایی هر دو پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 97/. و 98/. برآورد شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین)، آمار استنباطی (t تک گروهی، آزمون فریدمن و t گروه‌های مستقل) و منطق امتیازدهی EFQM تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که: 1. بین میزان کاربست معیارهای مدل تعالی در این دانشگاه تفاوت معنی‌داری وجود دارد؛ 2. تفاوت بین دیدگاه اعضای هیئت ‌علمی و کارکنان در رابطه با وضعیت معیارهای توانمندساز معنی‌دار بود؛ 3. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید 302 امتیاز از 500 امتیاز حوزه توانمندسازهای مدل تعالی سازمانی را به دست آورد و ازنظر تعالی در وضعیت متوسط قرار گرفت، لذا ضروری است رهبران دانشگاه بهبود وضعیت معیارهای توانمندساز را ازجمله مهم‌ترین اولویت‌های استراتژیک دانشگاه قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی عملکرد، آموزش عالی، مدل تعالی سازمانی، EFQM،

عنوان انگلیسی Performance Evaluation: The Path to the Excellence in Higher Education (A Case Study)
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed at evaluating the performance of the Eghlid branch of the Islamic Azad University, applying a descriptive research methodology. The statistical population included all faculty members and University staff. Through stratified random classification, and using Morgan’s table, 27 faculty members and 43 staff members were selected as the sample. The Measuring Tools included two 64-item questionnaires that were filled out by the faculty and staff members, based on the EFQM model version of Higher Education. The validity of the Questionnaires was verified by experts and the reliability of both questionnaires was estimated at 97/0 and 98/0 respectively. The research data were analyzed with descriptive statistics (frequency, percentage, mean), inferential statistics (one sample t test, independent t-test, Friedman test) and the EFQM scoring logic. The results indicate that: 1. there is significant variety in terms of the application of the Excellence model criteria across the university; 2. there were differences between the views of staff and faculty on the situation of enabler’s criteria and 3. Overall, the Islamic Azad University, Eghlid branch was given a score of 302 of the maximum 500 points in terms of the Enablers of the EFQM excellence model. In addition, in terms of organizational excellence, the university’s position was evaluated as average. Therefore, university leaders should pay attention to the improvement of enabling criteria at the Islamic Azad University, Eghlid branch.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله evaluation, Higher Education, EFQM excellence model

نویسندگان مقاله محمد خادمی کله لو | khademi kale لو
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

محبوبه عارفی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

غلامرضا شمس مورکانی | shams mourkani
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_24369_d80cc94149337f546f9e149a084fb7ea.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-323533.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات