این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۶، شماره ۱۶، صفحات ۱۴۳-۱۸۶

عنوان فارسی مؤلفه‌ها و نشانگرهای همکاری‌های علمی پژوهشگران: طراحی و تعیین ساختار عاملی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، طراحی، رواسازی و اعتباریابی مقیاس همکاری‌های علمی و بررسی وضعیت موجود همکاری‌های علمی پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل؛ جامعه متخصصان حوزه همکاری‌های علمی و جامعه پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد اعم از اعضای هیئت ‌علمی و دانشجویان دکتری در سال تحصیلی 94- 93 بود. تعداد 7 نفر به‌صورت هدفمند از جامعه متخصصان و تعداد 228 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از جامعه پژوهشگران به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. در راستای هدف پژوهش و با مشخص کردن همپوشانی‌های موجود در منابع و مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با متخصصان و جمع‌بندی آنها به استخراج مؤلفه‌ها و نشانگرهای همکاری علمی و سپس تدوین مقیاس همکاری‌های علمی پرداخته شد. روایی محتوایی مقیاس با استفاده از شاخص نسبت روایی محتوایی و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تعیین شد. پایایی مقیاس، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد. در نهایت مقیاس در قالب پنج عامل حاصل از ساختار عاملی شامل "سهم مشارکت در خلق دانش مشترک"، "مشارکت در مجامع علمی"، "همکاری در فرایند پژوهش"، " آمادگی‌های عاطفی- شناختی" و "آمادگی‌های رفتاری همکاری‌های علمی" تهیه شد. نتایج حاصل از اجرای مقیاس نشان داد، میزان عملکرد همکاری‌های علمی پژوهشگران در سطح متوسط و نگرش پژوهشگران به همکاری‌های علمی مثبت و در سطح بالا قرار دارد. همچنین، بین میزان عملکرد همکاری علمی پژوهشگران بر‌حسب دانشکده، مرتبه علمی و جنسیت تفاوت معنی‌داری وجود دارد. با توجه به احراز روایی و پایایی مقیاس همکاری‌های علمی، می‌تواند در پژوهش‌های مربوط به همکاری علمی به‌کار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله همکاری علمی، مقیاس، ساختار عاملی، ارزیابی، پژوهشگران،

عنوان انگلیسی Components and Indicators of Scientific Collaboration among Researchers: Developing and Determining the Factor Structure
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was to develop, validate and make the scientific collaboration scale and evaluation scientific collaboration reliable among researchers affiliated to Ferdowsi university of Mashhad. In this regard, it has applied a descriptive method. The statistical population included experts in the field of scientific collaboration and the researchers’ community of Ferdowsi University including faculty members and PhD students in the 2014-2015 scientific year. 7 people were selected by purposive sampling from the experts’ community and 228 people by random stratified sampling from the researchers’ community. With regards to the research objective and by identifying the overlaps in the resources and semi-structured interviews with experts, the components and indicators of scientific collaboration were extracted and scientific collaboration scale was formulated. Content validity and structure validity were confirmed using content validity ratio and exploratory and confirmatory factor analysis. The reliability was obtained 0/88 using Cronbach's alpha coefficient for the total scale. Finally, the scale was developed with 5 factors including "contribution to the joint scientific production", "Participation in the scientific community", "collaboration in the research process", "emotional and cognitive readiness" and "the readiness of behavioral in scientific collaboration". The results indicated that the level of the researchers’ scientific collaboration was intermediate and researchers’ attitude toward scientific collaboration was positive. Also, there is a significant difference between the performance of scientific collaboration in terms of the faculty, academic level and gender. According to the validity and reliability, the scientific collaborations scale can be used in the studies to be conducted on scientific collaboration.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمانه غلباش قره بلاغی اینالو | ghelbash ghare balaghi inaloo
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

حسین کارشکی |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمد رضا آهنچیان | mohammad reza
استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_24370_446e19889f4f57102c829c8c34068c2e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-323534.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات