این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۶، شماره ۱۶، صفحات ۱۸۷-۲۰۲
عنوان فارسی
بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی مقیاس درگیری تحصیلی (مطالعه موردی: دانشآموزان شهر کرج)
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی مقیاس درگیری تحصیلی بود. به این منظور 450 نفر از دانشآموزان (225 دختر و 225 پسر) شهر کرج به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه درگیری تحصیلی پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفههای اصلی، علاوه بر عامل کلی درگیری تحصیلی، سه عامل (درگیری رفتاری، شناختی و عاطفی) را برای پرسشنامه درگیری تحصیلی تأیید کرد. ضریب آلفای کرونباخ در زیرمقیاسها بین 67/0 تا 78/0 به دست آمد که نشاندهنده همسانی درونی قابل قبول پرسشنامه است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد و همه شاخصهای نیکویی برازش، الگو را تأیید میکنند. یافتههای تحلیل عاملی، مشابه تحقیقات انجام شده در فرهنگ اصلی بوده و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج پیشین نزدیک است؛ بنابراین با توجه به خصوصیات روانسنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین درگیری تحصیلی دانشآموزان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درگیری تحصیلی، پایایی، روانسنجی، تحلیل عاملی،
عنوان انگلیسی
Studying the Reliability, Validity and Factor Analysis of Student Engagement Scale (Case study: Students of Karaj City)
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to examine the factor structure, reliability and validity of students’ engagement scale. Participants were 450 junior (225 boys and 225 girls) high school students in Karaj, who were selected through random cluster sampling. The results of exploratory factor analysis and principal component analysis confirmed three factors (cognitive, emotional and behavioral engagement) in addition to the general factor of students’ engagement. Cronbach's alpha coefficients for its subscale ranged from 0.67 to 0.78. Moreover، the results of the confirmatory factor analysis revealed that the structure of the scale had an acceptable fit to the data and all the goodness-of-fit indices confirmed the model. The results of the factor analysis and the reliability and validity coefficients were almost similar to the previous researches conducted in the main culture. Considering its good psychometric properties، the scale is a useful tool for determining student's outcome expectancy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمود قاسمی |
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
حبیب امانی |
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
مهسا ناظمی مقدم | nazemi moghadam
دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_24371_0d9a504b21b45d8d2a2ee3002da55b99.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-323535.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات