این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
دانش حسابداری
، جلد ۸، شماره ۲۷، صفحات ۳۵-۶۲
عنوان فارسی
تأثیر غیرخطی رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود شرکتها
چکیده فارسی مقاله
کیفیت سود بالاتر، هم هزینه و هم منفعت دارد و از طرفی رقابت در بازار محصول میتواند دارای اثرات چندگانه بر بعضی از متغیرها باشد. این عوامل باعث شده است نتایج پژوهشهای پیشین که در آنها رابطۀ بین کیفیت سود و رقابت در بازار محصول با استفاده از رگرسیون خطی بررسی شده است، متناقض باشد. نتایج متناقض بهدستآمده نشان میدهد که رابطۀ واقعی بین دو متغیر، بهصورت غیرخطی است. در این مقاله رابطۀ غیرخطی بین کیفیت سود و رقابت در بازار محصول بررسی شده است. بهمنظور اندازهگیری رقابت در بازار محصول، مجموع فضای کسبوکار و همگن بودن تولید در نظر گرفته شده است. کیفیت سود بر اساس سه الگو و رقابت در بازار محصول بر مبنای چهار معیار، اندازهگیری شده است. همچنین علاوه بر مقادیر «شرکت– سال» از مقادیر «صنعت- سال» هم استفاده شده و بدین ترتیب فرضیۀ پژوهش در حالتهای مختلف مورد آزمون قرار گرفته است. برای آزمونهای فرضیۀ پژوهش از اطلاعات 91 شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی شش سال (1387 تا 1392) استفاده شده است. بهطورکلی نتایج بهدستآمده با استفاده از رگرسیون غیرخطی نشاندهندۀ وجود رابطۀ «U شکل معکوس» بین رقابت بالفعل و کیفیت سود است؛ اما این رابطۀ بر اساس رقابت بالقوه وجود ندارد. همچنین نتایج نشان میدهد که فرضیۀ پژوهش، هم در سطح «شرکت- سال» و هم در سطح «صنعت- سال» تأیید شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
تأثیر غیرخطی رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود شرکتها
چکیده انگلیسی مقاله
کیفیت سود بالاتر، هم هزینه و هم منفعت دارد و از طرفی رقابت در بازار محصول میتواند دارای اثرات چندگانه بر بعضی از متغیرها باشد. این عوامل باعث شده است نتایج پژوهشهای پیشین که در آنها رابطۀ بین کیفیت سود و رقابت در بازار محصول با استفاده از رگرسیون خطی بررسی شده است، متناقض باشد. نتایج متناقض بهدستآمده نشان میدهد که رابطۀ واقعی بین دو متغیر، بهصورت غیرخطی است. در این مقاله رابطۀ غیرخطی بین کیفیت سود و رقابت در بازار محصول بررسی شده است. بهمنظور اندازهگیری رقابت در بازار محصول، مجموع فضای کسبوکار و همگن بودن تولید در نظر گرفته شده است. کیفیت سود بر اساس سه الگو و رقابت در بازار محصول بر مبنای چهار معیار، اندازهگیری شده است. همچنین علاوه بر مقادیر «شرکت– سال» از مقادیر «صنعت- سال» هم استفاده شده و بدین ترتیب فرضیۀ پژوهش در حالتهای مختلف مورد آزمون قرار گرفته است. برای آزمونهای فرضیۀ پژوهش از اطلاعات 91 شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی شش سال (1387 تا 1392) استفاده شده است. بهطورکلی نتایج بهدستآمده با استفاده از رگرسیون غیرخطی نشاندهندۀ وجود رابطۀ «U شکل معکوس» بین رقابت بالفعل و کیفیت سود است؛ اما این رابطۀ بر اساس رقابت بالقوه وجود ندارد. همچنین نتایج نشان میدهد که فرضیۀ پژوهش، هم در سطح «شرکت- سال» و هم در سطح «صنعت- سال» تأیید شده است.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدحسین قایمی | mohammad hossein
دانشیار حسابداری، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
امیر صابر |
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
نشانی اینترنتی
http://jak.uk.ac.ir/article_1559_252.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/796/article-796-323568.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات