این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۲، شماره ۴۴، صفحات ۳۸۳-۴۰۸
عنوان فارسی
بررسی ماهیت و ویژگیهای عناصر برنامۀ درسی جامع دروس معارف اسلامی: یک مطالعۀ کیفی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی ماهیت و ویژگیهای عناصر برنامۀ درسی معارف اسلامی بود.
روش:
رویکرد پژوهش، کیفی بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، کیفی پایه بود. محیط پژوهش کلیۀ دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی کشور بود. مشارکتکنندگان، 30 نفر از صاحبنظران و متخصصان مختلف، شامل مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، معاونان آموزشی دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، مدیران گروههای معارف اسلامی، اعضای هیئت علمی و مدرّسان مدعو دروس معارف اسلامی، همچنین 10 نفر از پژوهشگران دو حوزۀ برنامۀ درسی و دروس معارف اسلامی بودند. روش نمونهگیری، ملاکمحور (برخورداری از دانش نظری و تجربۀ عملی) بود. ابزار اندازهگیری، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری(انتخابی، محوری و باز) استفاده شد. برای تعیین اعتبار دادههای کیفی از شاخصهای چهارگانۀ لینکلن و گوبا، شامل اعتبارپذیری، انتقالپذیری، قابلیت وابستگی و تأییدپذیری، استفاده شد.
یافتهها:
بر اساس نتایج پژوهش، 10 مضمون انتخابی، شامل منطق، هدف، محتوا، مواد و منابع آموزشی، راهبرد یاددهی- یادگیری، فعالیت یادگیری، گروهبندی، فضا، زمان و ارزشیابی؛ 24 مضمون سازماندهنده، شامل چرایی برنامه، اهداف شناختی، اهداف نگرشی، اهداف روانی حرکتی، محتوای سازمانیافته، محتوای موقعیتی، مواد آموزشی تکمنبعی، منابع چندگانه، راهبردهای یاددهی- یادگیری مستقیم، راهبردهای یاددهی- یادگیری غیر مستقیم، فعالیت فردی، فعالیت گروهی، فعالیت درونکلاسی، فعالیت برونکلاسی، گروهبندی موضوعی، گروهبندی بر اساس سطح توانایی، فضای فیزیکی، فضای روانی- اجتماعی، فضای ایمن، زمانبندی ثابت، زمانبندی انعطافپذیری، ارزشیابی قبل آموزش، ارزشیابی حین آموزش و ارزشیابی پس از آموزش و تعداد 128 مضمون پایه برای ماهیت و ویژگیهای عناصر مطلوب برنامۀ درسی معارف اسلامی شناسایی و استخراج شد.
نتیجهگیری:
بر اساس ویژگیهای استخراجشده، میتوان زمینۀ تحول جامع برنامۀ درسی دروس معارف اسلامی را فراهم ساخت و میزان جذابیت و کارامدی برنامۀ درسی و مهمتر از همه، میزان رضایتمندی دانشجویان را افزایش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دروس معارف اسلامی، عناصر برنامۀ درسی، ماهیت و ویژگیها،
عنوان انگلیسی
بررسی ماهیت و ویژگیهای عناصر برنامۀ درسی جامع دروس معارف اسلامی: یک مطالعۀ کیفی
چکیده انگلیسی مقاله
هدف:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی ماهیت و ویژگیهای عناصر برنامۀ درسی معارف اسلامی بود.
روش:
رویکرد پژوهش، کیفی بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، کیفی پایه بود. محیط پژوهش کلیۀ دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی کشور بود. مشارکتکنندگان، 30 نفر از صاحبنظران و متخصصان مختلف، شامل مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، معاونان آموزشی دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، مدیران گروههای معارف اسلامی، اعضای هیئت علمی و مدرّسان مدعو دروس معارف اسلامی، همچنین 10 نفر از پژوهشگران دو حوزۀ برنامۀ درسی و دروس معارف اسلامی بودند. روش نمونهگیری، ملاکمحور (برخورداری از دانش نظری و تجربۀ عملی) بود. ابزار اندازهگیری، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری(انتخابی، محوری و باز) استفاده شد. برای تعیین اعتبار دادههای کیفی از شاخصهای چهارگانۀ لینکلن و گوبا، شامل اعتبارپذیری، انتقالپذیری، قابلیت وابستگی و تأییدپذیری، استفاده شد.
یافتهها:
بر اساس نتایج پژوهش، 10 مضمون انتخابی، شامل منطق، هدف، محتوا، مواد و منابع آموزشی، راهبرد یاددهی- یادگیری، فعالیت یادگیری، گروهبندی، فضا، زمان و ارزشیابی؛ 24 مضمون سازماندهنده، شامل چرایی برنامه، اهداف شناختی، اهداف نگرشی، اهداف روانی حرکتی، محتوای سازمانیافته، محتوای موقعیتی، مواد آموزشی تکمنبعی، منابع چندگانه، راهبردهای یاددهی- یادگیری مستقیم، راهبردهای یاددهی- یادگیری غیر مستقیم، فعالیت فردی، فعالیت گروهی، فعالیت درونکلاسی، فعالیت برونکلاسی، گروهبندی موضوعی، گروهبندی بر اساس سطح توانایی، فضای فیزیکی، فضای روانی- اجتماعی، فضای ایمن، زمانبندی ثابت، زمانبندی انعطافپذیری، ارزشیابی قبل آموزش، ارزشیابی حین آموزش و ارزشیابی پس از آموزش و تعداد 128 مضمون پایه برای ماهیت و ویژگیهای عناصر مطلوب برنامۀ درسی معارف اسلامی شناسایی و استخراج شد.
نتیجهگیری:
بر اساس ویژگیهای استخراجشده، میتوان زمینۀ تحول جامع برنامۀ درسی دروس معارف اسلامی را فراهم ساخت و میزان جذابیت و کارامدی برنامۀ درسی و مهمتر از همه، میزان رضایتمندی دانشجویان را افزایش داد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دروس معارف اسلامی, عناصر برنامۀ درسی, ماهیت و ویژگیها
نویسندگان مقاله
محمدرضا یوسفزاده چوسری |
. دکترای تخصصی برنامهریزی درسی، استاد گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
محمدجواد هراتی |
دکترای مدرسی معارف اسلامی، استاد گروه معارف اسلامی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
مصطفی رستمی |
دکترای مدرسی معارف اسلامی، استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_954_a18a99d18c43ec4f7a4ca1514775ce8f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات