این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۲، شماره ۴۳، صفحات ۲۹۵-۳۱۲

عنوان فارسی اعتباریابی نسخۀ فارسی مقیاس اعتیاد به اینستاگرام(فرم شش سؤالی) در بین دانشجویان ایرانی
چکیده فارسی مقاله هدف: با توجه به استفادۀ روزافزون از اینستاگرام که می‌تواند فرصتها و چالشهای بسیاری را به همراه داشته باشد، در پژوهش پیش رو به اعتباریابی نسخۀ فارسی مقیاس اعتیاد به اینستاگرام(فرم شش سؤالی) در بین دانشجویان ایرانی پرداخته شد. روش: روش این پژوهش، توصیفی- پیمایشی بود. جامعۀ آماری، تمامی دانشجویان دانشگاههای شهرستان مشهد بودند که از این جامعه و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 681 آزمودنی انتخاب شدند و به دو مقیاس اعتیاد به اینستاگرام(IAS-6 & IAS-15) و بهزیستی روان‌شناختی ریف(RPWS-18) پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که این مقیاس از روایی سازه و ملاک خوبی برخوردار است. پایایی نیز به دو روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به ترتیب 83/0 و 71/0 بود که بسیار مطلوب است. از لحاظ روایی ملاک نیز این مقیاس با بهزیستی، رابطۀ منفی و معنادار و با اعتیاد به اینستاگرام 15 سؤالی، رابطۀ مثبت و معنادار داشت(01/0p<). همچنین در اعتیاد به اینستاگرام بین خانم‌ها و آقایان تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: این ابزار می‌تواند در نمونۀ ایرانی استفاده شود. همچنین انجام مطالعات دانشگاهی با توجه به افزایش روزافزون استفاده از این پلتفرم و ظرفیتهای مثبت و منفی موجود در آن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پلتفرم‌های شبکۀ اجتماعی، اعتیاد به اینستاگرام، اعتباریابی، دانشجویان ایرانی،

عنوان انگلیسی اعتباریابی نسخۀ فارسی مقیاس اعتیاد به اینستاگرام(فرم شش سؤالی) در بین دانشجویان ایرانی
چکیده انگلیسی مقاله هدف: با توجه به استفادۀ روزافزون از اینستاگرام که می‌تواند فرصتها و چالشهای بسیاری را به همراه داشته باشد، در پژوهش پیش رو به اعتباریابی نسخۀ فارسی مقیاس اعتیاد به اینستاگرام(فرم شش سؤالی) در بین دانشجویان ایرانی پرداخته شد. روش: روش این پژوهش، توصیفی- پیمایشی بود. جامعۀ آماری، تمامی دانشجویان دانشگاههای شهرستان مشهد بودند که از این جامعه و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 681 آزمودنی انتخاب شدند و به دو مقیاس اعتیاد به اینستاگرام(IAS-6 & IAS-15) و بهزیستی روان‌شناختی ریف(RPWS-18) پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که این مقیاس از روایی سازه و ملاک خوبی برخوردار است. پایایی نیز به دو روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به ترتیب 83/0 و 71/0 بود که بسیار مطلوب است. از لحاظ روایی ملاک نیز این مقیاس با بهزیستی، رابطۀ منفی و معنادار و با اعتیاد به اینستاگرام 15 سؤالی، رابطۀ مثبت و معنادار داشت(01/0p<). همچنین در اعتیاد به اینستاگرام بین خانم‌ها و آقایان تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: این ابزار می‌تواند در نمونۀ ایرانی استفاده شود. همچنین انجام مطالعات دانشگاهی با توجه به افزایش روزافزون استفاده از این پلتفرم و ظرفیتهای مثبت و منفی موجود در آن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پلتفرم‌های شبکۀ اجتماعی, اعتیاد به اینستاگرام, اعتباریابی, دانشجویان ایرانی

نویسندگان مقاله علی صالحی |
کارشناس ارشد روان‌شناسی سلامت؛ دانشکدۀ علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران.

سید علی شریفی‌فرد |
کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی؛ دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران

صفدر نبی‌زاده |
دکترای روان‌شناسی تربیتی؛ دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا. همدان، ایران.

گلناز علی‌بابایی |
کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی؛ دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_966_e28ea6b0e7e681e670709f03d25b739d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات