این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۵، شماره ۱۱، صفحات ۱۰۰۳-۱۰۱۴

عنوان فارسی بررسی نگرش دانشجویان دانشکده بهداشت زاهدان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی در سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: نگرش مثبت به آینده شغلی و رشته تحصیلی در بین دانشجویان یکی از عوامل مهم در موفقیت دانشجویان می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین نگرش دانشجویان دانشکده بهداشت زاهدان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی که در سال 1394 در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد، تعداد 160 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده بهداشت به‌طور تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد نگرش و آینده شغلی بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های t مستقل و تحلیل واریانس یک‌طرفه استفاده شد. یافته‌ها: از میان 160 نفر فرد شرکت‌کننده در این مطالعه، 107 نفر (9/66 درصد) مؤنث و 133 نفر (1/83 درصد) مجرد بودند. همچنین میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان 42/2±71/22 سال بود. نمره نگرش دانشجویان 15/6±14/27 با دامنه 40-9 و نمره آینده شغلی 71/3±78/19 با دامنه 28-7 بالاتر از میانگین استاندارد بود. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه نشان داد تفاوت آماری معنی‌داری بین میانگین نمره آینده شغلی در رشته‌های آموزشی دانشکده بهداشت وجود دارد (048/0p=). آینده شغلی از عوامل منفی در نگرش دانشجویان نسبت به رشته بهداشت بود. از جمله عوامل منفی مرتبط با نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی می‌توان به مزایای حقوقی و افزایش پذیرش دانشجو اشاره کرد. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از علاقه‌مندی دانشجویان به رشته تحصیلی‌شان بود؛ اما برخی عوامل موجب کاهش نگرش مثبت دانشجویان نسبت به رشته و آینده شغلی می‌شود که نیاز است تا مدیران نظام سلامت توجه ویژه‌ای به این نگرانی داشته باشند و از طریق راه‌کارهای مختلف از جمله تضمین کار دانشجویان این رشته موجب ارتقاء رضایت این افراد شوند. واژه‌های کلیدی: نگرش، دانشجویان، دانشکده بهداشت، زاهدان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش، دانشجویان، دانشکده بهداشت، زاهدان

عنوان انگلیسی Students' Attitudes Toward Their Education and Job Prospects in Zahedan Health School in 2015
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Positive attitude to career and academic discipline among students is an important factor in academic success of students. This study aimed to determine the attitudes of Zahedan Health School students toward their discipline and job prospect. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted in Zahedan Medical Sciences University in 2015. About 160 students of School of Public Health were selected using stratified random sampling. The data collection instrument was the standard questionnaire of job future and prospect and t-test and one way ANOVA were used for data analysis. Results: Among the total number of students, 107 (66.9%) were female and 133 (83.1%) single. The results indicated that the mean age of the students was 22.71±2.42 years. The students' attitudes mean was 27.14 ± 6.15 with the range of 9-40 and job prospect 19.78 ± 3.71with the range of 7-28 which were higher than the standard mean. One way ANOVA test results showed that there was an statistical association between the average score of job prospect among disciplines in School of Health (P=0.048). Job prospect was a negative factor in students' attitudes toward the health field. Moreover, salary and an increase in student admission were the negative affecting factors related to the students' attitudes. Conclusion: The study showed the students' interest to their field of study. However, some factors lead to reduce students' positive attitudes toward health courses and their job future that requires health system managers' attention to these concerns through various mechanisms, including job situation assurance for these students. Key words: Attitude, Students, School of Health, Zahedan Funding: This research was funded by Zahedan University of Medical Sciences. Conflict of Interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Zahedan University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Khammarnia M, Shokohian F, Eskandari SH, Kassani A, Setoodezadeh F. Students' Attitudes Toward Their Education and Job Prospects in Zahedan Health School in 2015J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 15(10): . [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attitude, Students, School of Health, Zahedan

نویسندگان مقاله محمد خمرنیا | m. khammarnia
علوم پزشکی زاهدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

فاطمه شکوهیان | f. shokohian
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

شکوفه اسکندری | sh. eskandari
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

عزیز کسانی | a. kassani
علوم پزشکی دزفول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی دزفول (Dezful university of medical sciences)

فاطمه ستوده زاده | f. setoodezadeh
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2740-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-323714.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده health|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات