این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری، جلد ۷، شماره ۲۷، صفحات ۳۵-۶۲

عنوان فارسی تأثیر غیرخطی رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود
چکیده فارسی مقاله کیفیت سود بالاتر، هم هزینه و هم منفعت دارد و از طرفی رقابت در بازار محصول می‌تواند دارای اثرات چندگانه بر بعضی از متغیرها باشد. این عوامل باعث شده است نتایج پژوهش‌های پیشین که در آنها رابطۀ بین کیفیت سود و رقابت در بازار محصول با استفاده از رگرسیون خطی بررسی شده است، متناقض باشد. نتایج متناقض به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که رابطۀ واقعی بین دو متغیر، به‌صورت غیرخطی است. در این مقاله رابطۀ غیرخطی بین کیفیت سود و رقابت در بازار محصول بررسی شده است. به‌منظور اندازه‌گیری رقابت در بازار محصول، مجموع فضای کسب‌وکار و همگن بودن تولید در نظر گرفته شده است. کیفیت سود بر اساس سه الگو و رقابت در بازار محصول بر مبنای چهار معیار، اندازه‌گیری شده است. همچنین علاوه بر مقادیر «شرکت– سال» از مقادیر «صنعت- سال» هم استفاده شده و بدین ترتیب فرضیۀ پژوهش در حالت‌های مختلف مورد آزمون قرار گرفته است. برای آزمون‌های فرضیۀ پژوهش از اطلاعات 91 شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی شش سال (1387 تا 1392) استفاده شده است. به‌طورکلی نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از رگرسیون غیرخطی نشان‌دهندۀ وجود رابطۀ «U شکل معکوس» بین رقابت بالفعل و کیفیت سود است؛ اما این رابطۀ بر اساس رقابت بالقوه وجود ندارد. همچنین نتایج نشان می‌دهد که فرضیۀ پژوهش، هم در سطح «شرکت- سال» و هم در سطح «صنعت- سال» تأیید شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Non-linear Impacts of Product Market Competition on Earnings Quality
چکیده انگلیسی مقاله Increasing earnings quality raises costs and benefits together. Also, product market competition affects economic variables with multiple impacts. These resulted in conflicts over findings from the researches regarding regression analysis for the relationship between earnings quality and competition in product markets. In these researches, inconsistent results showed that actual relationship between the two variables is of nonlinear form. In this paper, the nonlinear relationship between earnings quality and product market competition has been studied. To measure competition in the product market, total business environment and homogeneity of the production in the market were considered in general, and earnings qualities along with market competition were measured by three and for criteria, respectively. Also, in addition to firm-year values, industry-year values were used to test the proposed hypotheses in different states. The data from 91 companies listed in the Tehran Stock Exchange in the years 2008-2013 were used. The findings from nonlinear regression analysis showed an inverted U-shaped relationship between earnings quality and competition. But, this was not held for potential competition. These findings were also remained unchanged when the study turns from firm-year values to industry-year values.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدحسین قایمی | mohammad hossein
دانشیار حسابداری، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)

امیر صابر |
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)


نشانی اینترنتی http://jak.uk.ac.ir/article_1559_253.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/796/article-796-323721.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات