این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های فرسایش محیطی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۵۹-۷۴
عنوان فارسی
طراحی شبکه جاده جنگلی براساس عبور جاده از مناطق پایدار به منظور کاهش فرسایش مطالعهی موردی: سری واستون
چکیده فارسی مقاله
فرسایش خاک یکی از مهمترین چالشهای زیست محیطی و عوامل مهم آسیب جنگلها به شمار میرود که اغلب در اثر تغییر کاربری اراضی جنگلی، جادهسازی و فقدان پوشش گیاهی به وجود میآید. خاکهای جنگلی به طور طبیعی نفوذپذیر، ولی از سوی دیگر جادههای جنگلی نفوذناپذیرند که همین مسئله موجب میشود تا آب باران روی سطح جاده جریان پیدا کند و ذرات خاک را شستشو دهد. بدین ترتیب، طراحی و ساخت جادهی جنگلی باید به صورت اصولی انجام گیرد. به همین منظور، در این تحقیق سعی شد تا با استفاده ازGIS و AHP و با در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذار در مسیریابی جادههای جنگلی از جمله شیب و طول دامنه، فرسایشپذیری خاک، تراکم آبراههها، سنگ بستر، پوشش گیاهی، جهت دامنه و ارتفاع از سطح دریا، به طراحی بهینهی شبکه جاده پرداخته شود. پس از تهیهی هر کدام از لایههای اطلاعاتی، با توجه به ضرایب اهمیت به دست آمده از AHP عمل روی همگذاری نقشهها انجام شد و نقشهی توان ـ که نشان دهندهی پایداری زمین نیز میباشد ـ برای جادهسازی، در چهار طبقه تهیه شد. سپس توسط ضمیمهی PEEGER 1/1 در نرمافزار ArcView 3.0، طراحی واریانتهای مختلف جاده بر روی این نقشه انجام شد. واریانتهای طراحی شده و شبکه جادهی موجود، با استفاده از آزمون مربع کای مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان داد شبکه جادههای طراحی شده در سطح 95 درصد، از نظر عبور از مناطق پایدار و مساعد برای جادهسازی نسبت به شبکه جادهی موجود، عملکرد بهتری داشتهاند. نتایج این تحقیق میتواند در بهینهسازی طراحی شبکه جادههای جنگلی و کاهش خسارات زیستمحیطی مؤثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Forest Road Design in Stable Location to Minimize Erosion (Case Study: Vaston District)
چکیده انگلیسی مقاله
Soil erosion is of the most important environmental challenges and factors of forest damage, which is, occur because of the land use change, road construction and lack of vegetation cover. Forest soil is naturally penetrable but forest roads are not. This issue causes the flows runoff on road surface and washes soil particles. Thus, forest roads must be planned and constructed accurately. So, this study attempts to use the ability of GIS and AHP to plan optimal forest road with considering effective factors on land stability including slope length and steepness (LS factor), soil erodibility (K factor), hydrographic networks, geology, vegetation cover, aspects and elevation maps. After providing each of thematic layer and determining their priority by Analytical Hierarchy Process, the overlay process was conducted and stability map was prepared in four classes. The road network was planned using by PEGGER (an extension of ArcView 3.0 software) on stability map. The planned variants and existence road network was compared using Chi-square test. Results showed that the planned road network is better than existence road network at probability level of 95%, because it passed more from stable and suitable area. The results of this research can be effective to optimize the design of forest road network and can reduce the environmental damage.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجید لطفعلیان |
دانشگاه ساری
محبوبه عباسپور |
دانشگاه ساری
سید عطاال حسینی | seyed عطاال
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
آیدین پارساخو |
دانشگاه گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گلستان (Golestan university)
صبا پیرو |
دانشگاه ساری
نشانی اینترنتی
http://magazine.hormozgan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-300-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1412/article-1412-323787.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات