این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۴، شماره ۲۳۶، صفحات ۷۷-۸۶

عنوان فارسی اولویت‌های آموزشی خود مراقبتی مبتنی بر نیاز سنجی سفیران سلامت خانوار
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: خودمراقبتی به عنوان یک رویکرد اساسی در زمینه تامین، حفظ، و ارتقاء سلامت در افراد، خانواده، و جامعه شناخته شده است. ارائه‌ی آموزش‌های ضروری در زمینه ی خود مراقبتی از جمله وظایف مهم سیستمهای خدمات بهداشتی اولیه به جامعه از جمله سفیران سلامت خانوار میباشد. از طرفی تعیین نیازهای آموزشی خود مراقبتی در هر جامعه باید براساس نیازسنجی آموزشی در همان جامعه باشد. لذا مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین اولویتهای آموزشی خود مراقبتی با استفاده از نیازسنجی آموزشی سفیران سلامت، انجام پذیرفت.
مواد و روشها: مطالعهی حاضر از نوع مطالعات مقطعی (توصیفی- تحلیلی)، است. جامعه مورد پژوهش شامل سفیران سلامت خانوار ساکن در استانهای گلستان و مازندران بودند. معیارهای ورود شامل سفیران سلامت خانوار بودن، قرار داشتن در بازه سنی 20 تا 60 سال، و داوطلب بودن برای ورود به برنامه در نظر گفته شد. همچنین معیارهای خروج نیز شامل عدم تمایل سفیر سلامت برای مشارکت در ارزیابی قرار داده شد. ابزارهای مطالعه شامل پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته "نیازسنجی آموزشی خود مراقبتی" برای سفیران سلامت بود. پرسشنامهی نیازسنجی سفیران سلامت حاصل اولویتهای آموزشی خود مراقبتی مبتنی بر نظرسنجی عمومی از جامعه بود، که بهوسیله سفیران سلامت، امتیازدهی شد. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 انجام شد. برای آنالیز دادهها از آزمونهای یو من ویتنی و کروسکال والیس استفاده گردید.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد میانگین سن سفیران سلامت شرکتکننده در مطالعه برابر با9/64±38/11 سال بود. تعداد 987 نفر (57/8 درصد) از آنها از سفیران سلامت استان گلستان و 721 نفر (42/2 درصد) از آنان از سفیران سلامت استان مازندران بودند. همچنین از نظر جنسیت شرکتکنندگان در مطالعه، 1439 نفر (84/3درصد) زن و 269 نفر (15/7 درصد) مرد بودند. نیازسنجی آموزشی نشان داد 10 اولویت برتر از بین موضوعات آموزش خود مراقبتی که توسط سفیران سلامت خانوارها تعیین گردید شامل استرس و اضطراب، تغذیه سالم، مهارتهای زندگی، مهارت فرزندپروری، بهداشت آب، کم تحرکی، افسردگی، مشکلات اسکلتی، کمبود ویتامینها، و سلامت دهان و دندان بودند. همچنین نشان داده شد که بین زیرگروههای مختلف شرکتکنندگان همچون جنسیت، محل سکونت، سطح تحصیلات، شغل، و قومیت با اولویتهای آموزشی خود مراقبتی در سفیران سلامت خانوار از نظر آماری تفاوت معنیدار وجود دارد(0/05>P).
استنتاج: یافتههای مطالعه نشان داد که موضوعات حوزه سلامت روان همچون استرس، اضطراب، و افسردگی و همچنین موضوعات مربوط به سبک زندگی افراد نظیر تغذیه سالم، کم تحرکی، و مشکلات اسکلتی جزو اولویتهای نیازسنجی شده برای آموزش جامعه تعیین گردیدند. با توجه محدودیت در منابع مالی و نیروی انسانی، ضروری است تا آموزشهای خود مراقبتی بر پایه نیاز سنجی جامعه صورت گیرد؛ چرا که از یک طرف بخش مهمی از نیازهای بهداشتی جامعه پاسخ داده خواهد شد و از طرف دیگر موضوعات آموزشی که دارای اولویت هستند مورد هدف برنامههای آموزشی قرار خواهند گرفت.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود مراقبتی، نیاز سنجی، سفیران سلامت، اولویت های بهداشتی، اولویت های آموزشی

عنوان انگلیسی Educational Priorities of Self-Care Based on Needs Assessment of Household Health Ambassadors
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Self-care is recognized as a fundamental approach in the field of providing, maintaining, and promoting health in individuals, families, and society. Providing essential training in the field of self-care is one of the important tasks of primary health service systems to the community, including household health ambassadors. On the other hand, determining the educational needs of self-care in each society should be based on the educational needs assessment in the same society. Therefore, the present study was conducted to determine the educational priorities of self-care using the educational needs assessment of health ambassadors.
Materials and methods: The current study is a cross-sectional study (descriptive-analytical). The research community included household health ambassadors living in the Golestan and Mazandaran provinces. Entry criteria included being family health ambassadors, being between the ages of 20 and 60, and volunteering to enter the program. Also, the exclusion criteria included the health ambassador's unwillingness to participate in the evaluation. The study tools included a demographic questionnaire and a researcher-made questionnaire on "self-care educational needs" for health ambassadors. The health ambassadors' needs assessment questionnaire was the result of self-care educational priorities based on a general survey of the community, which was scored by the health ambassadors. Data analysis was done using SPSS version 20 software. U-Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests were used to analyze the data.
Results: Results showed that the average age of health ambassadors participating in the study was 38.11±9.64 years. 987 people (57.8 percent) of them were health ambassadors of Golestan province and 721 people (42.2 percent) of them were health ambassadors of Mazandaran province. Also, concerning the participants' gender, 1439 people (84.3%) were women and 269(15.7%) were men. The educational needs assessment showed the top 10 priorities among self-care education topics determined by household health ambassadors, including stress and anxiety, healthy eating, life skills, parenting skills, water hygiene, inactivity, depression, skeletal problems, and lack of vitamins. , and oral and dental health. It was also shown that there is a statistically significant difference between different subgroups of participants such as gender, place of residence, education level, occupation, and ethnicity with self-care educational priorities in household health ambassadors (P<0.05).
Conclusion: The findings of the study showed that mental health issues such as stress, anxiety, and depression, as well as issues related to people's lifestyles, such as healthy eating, inactivity, and skeletal problems, were determined among the needs-based priorities for community education. Due to the limitation in financial and human resources, it is necessary to conduct self-care training based on the needs assessment of the society, because, on the one hand, an important part of the health needs of the society will be answered. On the other hand, the educational subjects that have priority will be the target of educational programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-care, need assessment, health ambassadors, health priorities, educational priorities

نویسندگان مقاله فاطمه جعفریان | Fatemeh Jafarian
MSc Student in Health Education and Promotion, School of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

مریم خزائی پول | Maryam Khazaee-Pool
Associate Professor, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سید ابوالحسن نقیبی | Seyed Abolhassan Naghibi
Associate Professor, Department of Health Education and Promotion, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

علی اصغر نادی قرا | Ali Asghar Nadi Ghara
Health Sciences Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

امیر فقیه | Amir Faghih
Medical Student, Student Research Committee, School of Medicine, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
دانشجوی دکتری حرفه ای، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-11387-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات