این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاریخ نگارگری ایران به‌مثابه تابعی از تاریخ ادبیات فارسی: خوانش نگاره‌های نسخه هفت‌اورنگ بر اساس تغییر گفتمان ادبی در دوره صفوی
چکیده فارسی مقاله ازآنجاکه بخش عمده­ی نقاشی ایرانی پس از اسلام، در خدمت کتاب­آرایی و مصورسازی متون قرار داشته و عمده­ی متونی که مصورسازی شده، کتب ادبی­اند و با توجه به نقش ویژه­ی شعر و ادبیات در تاریخ اندیشه­ی ایران، به­عنوان یک نظام دانایی و معرفتی، موضوعی که مطرح می­شود این است که در ایران، نسبت میان تاریخ نگارگری و تاریخ ادبیات چگونه بوده و تغییر گفتمان­های ادبی چه تأثیری بر تاریخ نگارگری داشته است؟ برای روشن شدن ابعادی از موضوع در این مقاله، تلاش شده است تا به برشی از یک مقطع زمانی پرداخته شود که در آن، تاریخ ادبیات دچار گسست و تغییر گفتمان ادبی شده است. در این راستا، نگاره­های نسخه­ی هفت­اورنگ جامی که در دربار سلطان ابراهیم میرزا مصورسازی شده، مورد خوانش قرارگرفته است. در این بررسی از آموزه­های نشانه­شناسی فرهنگی مکتب تارتو و مفاهیم مطرح در ترجمه­ی بینانشانه­ای بهره گرفته‌شده است. نتایج حاصل از این مقاله نشان داد که با تغییر گفتمان ادبی از زمان جامی تا ابراهیم میرزا، نگارگری نیز در ساحت فرم و محتوا دچار دگرگونی شده است. برخلاف جامی، هفت‌اورنگ برای سلطان ابراهیم میرزا نه یک ابزار برای انتقال مفاهیم صوفیانه، بلکه یک متن ادبی و هنری بوده و جنبه­های ادبی و زیباشناختی اثر در اولویت اول او قرار داشته است. این جنبه­های ادبی و زیباشناختی نیز بر اساس نگرش­ها و مفاهیم مکتب وقوع شکل­گرفته است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ،نگارگری ایرانی،هفت‌اورنگ جامی،نسبت نگارگری و ادبیات،مکتب وقوع،گفتمان ادبی.

عنوان انگلیسی The history of Iranian painting as a function of the history of Persian literature: the reading of Haft Awrang manuscript paintings based on the change of literary discourse in the Safavid period.
چکیده انگلیسی مقاله Most Iranian paintings in the Islamic period were used to illustrate manuscripts, and most illustrated manuscripts are literary books. Poetry and literature have been in the history of Iranian thought as a system of knowledge and epistemology. Therefore, the issue raised is that in Iran, what was the relationship between the history of painting and the history of literature and what effect did the change of literary discourses have on the history of painting? To clarify aspects of this issue, in this article, a section of a period has been discussed in which the literary discourse has changed in the history of literature. In this regard, the illustrations of Jami's Haft Awrang, illustrated in the court of Sultan Ibrahim Mirza, have been analyzed. Tartu-Moscow School of Cultural Semiotics and concepts of Inter-Semiotic Translation have been used in this research. The results of this article showed that with the change of literary discourse, from the time of Jami to Ibrahim Mirza, Iranian painting has changed in terms of form and content. Haft Awrang, unlike Jami, is not a tool for conveying the concepts of Sufism for Sultan Ibrahim Mirza but rather a literary and artistic text, and the literary and aesthetic aspects of the work were his priority. These literary and aesthetic aspects are also formed based on the attitudes and concepts of the Voqu School.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Iranian painting,Jami&apos,s Haft Awrang,the relationship between painting and literature,the Voqu School,literary discourse.

نویسندگان مقاله سعید اخوانی | Saeid Akhavani
PhD student of Art Research, Department of Art Research, Faculty of Arts, Shahed University
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد

محسن مراثی | Mohsen Marasy
Assistant Professor, Art Research Department, Faculty of Arts, Shahed University
استادیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-18276-2&slc_lang=fa&sid=29
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات