این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
تأملات فلسفی
، جلد ۱۴، شماره ۳۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
جایگاه انتخاب عقلانی در افعال اختیاری انسان از دیدگاه صدرالمتألهین
چکیده فارسی مقاله
ملاصدرا نفس ناطقه را دارای شئون ادراکی و اجرایی میداند. انسان میتواند در مسیر اندیشه تا عمل با حضور عقل عملی هنگام تزاحمهایی که احیاناً بین قوه ناطقه و سایر قوای نفس به وجود میآید انتخاب صحیح داشته باشد. این پژوهش قصد دارد با روشی توصیفی تحلیلی به تبیین انتخاب در آثار ملاصدرا بپردازد؛ انتخابی که تنها گاهی عقلانی است. صدرا برای تبیین حقیقت انتخاب عقلانی، به نقشهایی که عقل عملی میتواند در فرآیند فعل اختیاری ایفا کند توجه میکند. از نظر او عقل عملی با غلبه بر وهم در باره ادراکات تصوری تأمل میکند، گاهی آنها را به عنوان امر نافع تأیید نمیکند؛ با ایستادگی در برابر برخی از شوقهای حیوانی (شهوت و غضب) از تشدید آنها جلوگیری میکند؛ امور جزئی را که خود به جواز، نیکویی و زیبایی آنها حکم داده است با عزمی قاطع به صحنه عمل میآورد. در تمام مسیر یک فعل اختیاری، نفس پیوسته در حال انتخاب است. عقل عملی با ایفای کامل این نقشها انتخاب عقلانی و خوب را محقق میسازد و برعکس با غیبت عقل عملی قطعاً انتخابی بد و عملی غیرانسانی شکل میگیرد. عمل انسان تنها هنگامی انسانی است که جزء علمی نفس، به فهمی عالمانه و عقلی برسد و این فهم را با عزمی قاطع که در ناحیه جزء عملی در پرتو عقلانیت عملی حاصل میشود همراه کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قوای علمی،شوق شدید،شهوت و غضب،اراده جازم،عقل عملی،انتخاب عقلانی،
عنوان انگلیسی
The Place of Rational Choice in Human Voluntary Actions From the Point of View of Sadr ul Motealehin
چکیده انگلیسی مقاله
Mulla Sadra considers the speaking soul to have perceptive and executive functions. The human soul can make the right choice in the path of thought to action with the presence of practical reason during conflicts that may arise between the speaking power and other powers of the soul. This research intends to explain the choice in Mulla Sadra's works with a descriptive and analytical method; a choice that is only sometimes rational. To explain the truth of rational choice, Sadra pays attention to the roles that practical reason can play in the process of optional action.
According to him, practical reason overcomes illusion and reflects on imaginary perceptions, sometimes it does not confirm them as useful; By standing against some animal passions (lust and anger), it prevents their aggravation; He carries out the minor matters that he himself has decreed to be permissible, good and beautiful, with resolute determination. All the way through an optional verb, the ego is continuously choosing. By fully fulfilling these roles, practical reason realizes a rational and good choice, and on the contrary, with the absence of practical reason, a bad and inhuman practical choice will definitely be formed. Human action is human only when the scientific part of the soul reaches a scientific and rational understanding and combines this understanding with a decisive determination that is achieved in the area of the practical part in the light of practical rationality.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
قوای علمی,شوق شدید,شهوت و غضب,اراده جازم,عقل عملی,انتخاب عقلانی
نویسندگان مقاله
فاطمه صادق زاده قمصری |
دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://phm.znu.ac.ir/article_706309_6c6860eb0bedca5f27ac61f98b3ff5fd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات