این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۲۷۵-۲۹۲

عنوان فارسی طراحی و اجرای رؤیاپردازی کارکنان با رویکرد تجربی
چکیده فارسی مقاله ساختاربخشی به عواطف و احساسات کارکنان در محیط کار موجب خواهد شد تا ظرفیت‌های ضمنی ذهن از رویکرد رؤیای آزاد نوروبیولوژیکی به رؤیای کارآمد و ایده‌پردازی سازمانی هدایت پیدا‌ کند. به همین منظور هدف پژوهش حاضر طراحی و اجرای رؤیاپردازی کارکنان در سازمان‌ها بوده است. پژوهش‌ حاضر از نظر هدف بنیادی و کاربردی، با رویکرد آمیخته (کیفی‌ـ کمّی)، است و با استفاده از تکنیک داده‌بنیاد و معادلات ساختاری انجام شده است. ابزار مورد استفاده نیز در فاز اول مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان این حوزه بوده است که همگی آنان عضو هیئت علمی دانشگاه بودند و حداقل پانزده سال در دانشگاه در درس رفتار سازمانی تدریس داشتند که تعداد آن‌ها با استفاده از نمونه‌گیری گلوله‌برفی بر اساس اصل اشباع 15 نفر بود. در بخش دوم نیز مدل به‌دست‌آمده تحت عنوان پرسشنامه در اختیار کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان شهر همدان قرار گرفت که نمونه آن‌ها بر حس فرمول کوکران 95 نفر بود و به شیوه دردسترس انتخاب شدند. در مجموع تعداد 40 مقوله و 364 کد احصا و در قالب پنج مقوله علّی، زمینه‌ای، مداخله‌ای، راهبردها، و پیامدها تنظیم شد. در بخش کمّی نیز مشخص شد کلیه عوامل به‌دست‌آمده بر یک‌دیگر تأثیر معنادار دارند. در نهایت، نتایج مبین این است که رؤیاپردازی کارکنان متشکل از طراحی اتاق فکر، بازی‌پردازی ذهن، توسعه ظرفیت‌ها، توانمندسازی ذهن، تبدیل رؤیا به هدف، و کار عمیق است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر خلاق،رؤیاپردازی،ساخت رؤیا،کار عمیق،

عنوان انگلیسی Designing a Model of Employee Daydreaming Power in the Organization with Grounded Theory Approach
چکیده انگلیسی مقاله Confusion and cognitive uncertainty of employees in the workplace can lead to confusion and negative consequences in individual and organizational thinking. However, using the power of imagination and mental creativity, people who are known as dreamers, can serve as a psychological tool for managers. The purpose of this study is to model the dreaming power of employees in organizations. The method of the present research in terms of purpose, is fundamental and applied, with qualitative-exploratory approaches and in terms of implementation, has been done using the given techniques. The instrument used was a semi-structured interview with experts in the field, 15 of whom were selected using targeted snowball sampling based on the principle of saturation. The results showed that a total of 40 categories and 364 statistical codes were organized in the form of five  categories: causes, contexts, interventions, strategies and messages. The results showed that the drawn model of employee empowerment directly causes significant leaps in organizational creativity and innovation and overcomes organizational burnout and inertia crises. Managers can use this technique to train professionals with high empowerment, competencies and goals aligned with the organization.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تفکر خلاق,رؤیاپردازی,ساخت رؤیا,کار عمیق

نویسندگان مقاله محمدامین ترابی |
گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

سید رضا سیدجوادین |
گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

علی قربانی |
گروه مدیریت بازرگانی، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

شادان وهاب زاده منشی |
گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

راحله بیرانوند |
گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_87524_ea7bcc2027eb510b811fef8731aa96f4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات