این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۳، شماره ۱۸۱، صفحات ۹-۲۱
عنوان فارسی
برنامههای اوقات فراغت برای افراد کمتوان ذهنی: ضرورت، پایههای نظری، طبقهبندی، اولویت و کاربردها
چکیده فارسی مقاله
چکیده
زمینه و هدف: اوقات فراغت برای کودکان و نوجوانان کم توان ذهنی دارای ابعاد مختلفی است و اهمیت خاصی دارد.
اوقات فراغت زیرمجموعه ی رفتارهای انطباقی است و به زمان گذراندن فعالیت ها و تفریح های مورد علاقه گفته می شود
که توسط خود فرد یا دیگران به وجود می آید و ترجیحات، گزینه ها و علایق شخصی وی را در بر می گیرد. این مطالعه با هدف
بررسی برنامه های اوقات فراغت برای افراد کم توان ذهنی با تأ کید بر ضرورت برنامه ها، پایه های نظری هر برنامه، طبقه بندی
فعالیت های فراغتی و سرگرم کننده، اولویت بندی فعالیت ها در راستای تدوین برنامه اوقات فراغت، و کاربردهای برنامه های
اوقات فراغت انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مروری روایتی بود. برای جمع آوری اطلاعات از مقاله ها و کتاب های موجود در
پایگاه های علمی معتبر از جمله الزویر ، پابمد، اشپرینگر، ساینس دایرکت و گوگل اسکولار در سال های 2002 تا 2024 استفاده
شد.
نتیجه گیری: مشارکت فعال در برنامه های اوقات فراغت موجب تقویت اعتماد به نفس، نشاط روانی و مهارت های حسی
حرکتی کودکان و نوجوانان کم توان ذهنی می شود و رفتارهای چالش برانگیز آنها را کمتر می کند. به طور کلی، مؤلفه های اوقات
فراغت، شامل بازی های سرگرم کننده، پیاده روی، باغبانی، مشارکت در مناسبت های خانوادگی، شرکت در فعالیت های
مذهبی، انجمن ها و باشگاه ها، مشارکت در فعالیت های ورزشی، آموزش های علمی و مسافرت می شود. نمونه های
زیادی از فعالیت های سرگرم کننده برای اوقات فراغت افراد کم توان ذهنی وجود دارند که معمولاً به فعالیت در گروه های
سازماندهی شده، فعالیت در گروه های غیررسمی و فعالیت فردی غیررسمی تقسیم می شوند. کودکان و نوجوانان کم توان
ذهنی از طریق آموزش برنامه اوقات فراغت یاد می گیرند که تصمیم های منطقی تری بگیرند، تفکر خلاق و انتقادی داشته
باشند و احساس مسئولیت پذیری را در خود افزایش دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژههای کلیدی، اوقات فراغت، پایههای نظری، کاربردها، کمتوانی ذهنی
عنوان انگلیسی
Leisure time programs for people with intellectual disability: necessity, theoretical foundations, classification, priority and applications
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Background and Aim: Leisure time for children and adolescents with intellectual disability has different
dimensions and is of particular importance. Leisure time is a subset of adaptive behaviors and is defined
as the time spent in favorite activities and recreations that are created by the individual or others and
includes his personal preferences, options and interests. This research was conducted with the aim
of investigating leisure time programs for people with mental disability, emphasizing the necessity
of programs, the theoretical foundations of each program, classification of leisure and fun activities,
prioritization of activities in line with the development of leisure time programs, and the applications of
leisure time programs.
Method: The method of the present research was descriptive and narrative review type. Articles and
books available in reliable scientific databases such as Elsevier, PubMed, Springer, Science Direct and
Google Scholar from 2002 to 2024 have been used to collect information.
Conclusion: Active participation in leisure programs strengthens self-confidence, mental vitality and
sensory-motor skills of children and adolescents with intellectual disability and reduces their challenging
behaviors. In general, leisure time components include fun games, walking, gardening, participation in
family events, participation in religious activities, participation in associations and clubs, participation in
sports activities, academic training, and travel. There are many examples of fun activities for the leisure
time of people with intellectual disability, which are usually divided into activities in organized groups,
activities in informal groups, and informal individual activities. Children and adolescents with intellectual
disability learn to make more rational decisions, think creatively and critically, and increase their sense of
responsibility through the training of the leisure program.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Applications, Intellectual disability, Leisure time, Theoretical foundations
نویسندگان مقاله
سیده سمیه جلیل آبکنار | Seyyedeh Somayyeh Jalil-Abkenar
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-106-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات