این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۳، شماره ۱۸۱، صفحات ۳۱-۴۵
عنوان فارسی
سنتزپژوهی شاخصها و مؤلفههای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دانشآموزان با آسیب شنوایی
چکیده فارسی مقاله
چکیده
زمینه و هدف: فناوری اطلاعات و ارتباطات )“فاوا”( نقش مهمی در پیشبرد اهداف آموزشی دارد. جهت پیشبرد اهداف
آموزشی دانش آموزان با آسیب شنوایی، این مهم، بسیار مورد توجه است. هدف پژوهش حاضر شاخص ها و مؤلفه های
کاربرد “فاوا” در برنامه درسی دانش آموزان با آسیب شنوایی بود.
روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعه پژوهش 186 مقاله در مورد شاخص ها و
مؤلفه های کاربرد “فاوا” در برنامه درسی فرا گیران با آسیب شنوایی که در پایگاه های تخصصی و علمی ارائه شده اند. نمونه
پژوهش 35 مقاله است که این تعداد براساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده ها و به صورت هدفمند انتخاب شدند.
داده های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده اند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل محتوا به
شیوه مقوله بندی برمبنای الگوی سنتزپژوهی روبرتس استفاده شد. جهت بررسی اعتبار یافته ها از کُدگذاری مجدد یافته ها بر
مبنای روش اسکات ) 2012 ( استفاده شد و ضریب توافق بین ارزشیابان 79 درصد محاسبه گردید.
یافته ها: پس از بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها، مؤلفه ها و شاخص های الگوی برنامه درسی مبتنی بر بهزیستی در 6 بُعد،
25 محور و 85 مقوله شامل اهداف کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی کودکان کم شنوا و ناشنوا، اصول
کابردی “فاوا”، روش ها، زمینه های کاربرد “فاوا”، ویژگی برنامه و چالش ها مورد سازماندهی قرار گرفت.
نتیجه گیری: براساس یافته ها می توان نتیجه گرفت جهت کاربرد “فاوا” برای فرا گیران با آسیب شنوایی توجه به ابعاد
فردی، سازمانی و برنامه ای باید مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژههای کلیدی، برنامه درسی، کودکان با آسیب شنوایی، مؤلفههای فناوری اطلاعات و ارتباطات
عنوان انگلیسی
Synthesis of indicators and components of Information and communication technology application in the curriculum of hearing impaired students
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Background and purpose: Information and communication technology plays an important role in
advancing educational goals, this is important for hearing impaired students to advance educational goals,
so the purpose of the current research is the indicators and components of the use of Information and
communication technology in the program. A lesson for students with hearing impairment.
Method: The approach of the current research is qualitative and its method is synthesis research. Research
community 186 articles on the indicators and components of the use of Fava in the curriculum of students
with hearing impairment have been presented in specialized and scientific databases. The sample of the
research is 36 articles, which were selected based on thematic monitoring, theoretical data saturation, and
purposefully. The research data were collected from the qualitative analysis of the studied documents. In
order to analyze the data, content analysis was used in the method of categorization based on Roberts'
synthesis research model. In order to check the validity of the findings, the recoding of the findings was used
based on the Scott method (2012) and the agreement coefficient between the evaluators was calculated to
be 79%.
Findings: After examining and analyzing the data, components and indicators of the curriculum model
based on well-being in 6 dimensions, 25 axes and 85 categories, including the goals of using Information
and Communication Technology in the curriculum of deaf and hard of hearing children, Functional principles
of Information and Communication Technology, methods, fields of Information and Communication
Technology application, features of the program and challenges were organized.
Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that in order to use Fava for learners with hearing
impairment, attention should be paid to individual, organizational and program dimensions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Curriculum, hearing impaired children, information and communication technology components
نویسندگان مقاله
مهدی قاسمی پور فخرآباد | Mehdi Ghasemipour Fakhrabad
Doctoral student of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Torbat Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydarieh, Iran
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
حسین مومنی مهموئی | Hossein Momeni Mehmoui
Department of Educational Sciences, Torbat Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydarieh, Iran (corresponding author)
گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران (نویسنده مسئول)
سعید تیموری | Saeed Timorese
Department of Psychology, Torbat Jam Branch, Islamic Azad University, Torbat Jam, Iran
گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه ازاد اسلامی، تربت جام، ایران
تورج فلاح مهنه | Touraj Falah Mahneh
Department of Educational Sciences, Torbat Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydarieh, Iran
گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1358-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آسیب دیده شنوایی
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات