این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۳، شماره ۱۸۱، صفحات ۴۶-۵۷
عنوان فارسی
بررسی نقش واسطهای تأثیر مثبت کودک بر خانواده در رابطه بین پذیرش روانشناختی و پذیرش کودک کمتوان ذهنی خفیف
چکیده فارسی مقاله
چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای تأثیر مثبت کودک بر خانواده در رابطه میان پذیرش
روان شناختی و پذیرش کودک کم توان ذهنی بود.
روش: این پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش تمام
مادران دارای کودک کم توان ذهنی سا کن شهر اصفهان در سال 1399 بودند که 200 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس،
براساس نسبت تعداد نمونه به تعداد متغیرهای مستقل، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل، پرسشنامه تأثیر مثبت
کودک بر خانواده )بهر، مورفی و سامرز، 1992 (، مقیاس تحول زندگی ) LTS ( )لی، هانگ و جو، 2014 ( و مقیاس پذیرش-عمل
)بوند، هایز و زیتل، 2011 ( بود. داده ها با تحلیل همبستگی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SMART_PLS3 مورد
تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد، پذیرش روان شناختی هم به صورت مستقیم و هم از طریق تأثیر مثبت کودک بر خانواده
بر پذیرش کودک کم توان ذهنی اثر مثبت معنادار دارد ) 05 / P>0 (، همچنین تأثیر مثبت کودک بر خانواده با پذیرش کودک
کم توان ذهنی رابطه مثبت معنا دار دارد ) 05 / .)P>0
نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش می توان گفت، مربیان مرا کز نگهداری از کودکان کم توان ذهنی با برگزاری جلساتی
برای والدین به منظور افزایش پذیرش روان شناختی به پذیرش کودک کمک نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژههای کلیدی، پذیرش روان شناختی، پذیرش کودک کمتوان ذهنی، تأثیر مثبت کودک بر خانواده
عنوان انگلیسی
Investigating the mediating role of the child's positive influence on the family in the relationship between psychological acceptance and acceptance of a mildly intellectual retarded child
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Background and purpose: The present study was to investigate the role of positive influence of the
child on the family in the relationship between psychological acceptance and acceptance of the mentally
retarded child.
Method: This research was descriptive-correlation and structural equation modeling. The statistical
population of this research was all mothers with mentally retarded children living in Isfahan city in 2019,
and 200 people were selected through convenience sampling based on number of samples to number
of independent variables. The data gathered using Kansas inventory of parental perceptions (Behr,
Murphy, and Summers, 1992), life transition scale (Lee, Hong, and Ju, 2012), and Acceptance and action
Questionnaire-II (Bond, Hayes, and Zettel, 2011) and analyzed by correlation analysis and structural
equations analysis using SMART_PLS3 software.
Findings: The results of the research showed that psychological acceptance both directly and through
the positive effect of the child on the family has a significant positive effect on the acceptance of mentally
retarded children (P<0.05). Also, the positive effect of the child on the family has a significant positive
relationship with the acceptance of the mentally retarded child (P<0.05).
Conclusion: Based on the findings of the research, it can be said that educators of childcare centers for
mentally retarded children should help children's acceptance by holding meetings for parents in order to
increase psychological acceptance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Acceptance of the intellectual disabled children, positive impact of child on the family, psychological acceptance
نویسندگان مقاله
حمید دلیخون | Hamid Delikhoon
Ardakan University
دانشگاه اردکان
یاسر رضاپور میرصالح | Yasser Rezapour-Mirsaleh
Ardakan University
دانشگاه اردکان
شکوفه متقی | Shokoofe Mottaghi
Ardakan University
دانشگاه اردکان
الهه شیروی | Elahe Shirovi
Ardakan University
دانشگاه اردکان
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3199-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات