این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۴۳، صفحات ۵-۱۳

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های خودنظارتی‌ توجه بر افزایش توجه در دانش‌آموزان با مشکلات خواندن
چکیده فارسی مقاله زمینه: با وجود این‌که خواندن به عنوان یکی از عمده‌ترین روش‌های کسب معلومات و دانش و اساسی‌ترین ابزار یادگیری دانش‌آموزان است، واقعیت‌های موجود در جامعه نشان‌دهنده‌ توانایی پایین دانش‌آموزان ایرانی در این مهارت است. هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های خودنظارتی توجه بر افزایش توجه در دانش‌آموزان با مشکلات خواندن بود. روش: روش این پژوهش آزمایشی از نوع تک‌آزمودنی با چند خط پایه بود. جامعه آماری، دانش‌آموزان پسر پایه سوم بود که در سال تحصیلی 91-1390 با مشکلات خواندن به مرکز مشکلات یادگیری کوشا، شهر بابل مراجعه کردند و از بین شرکت‌کنندگان، 3دانش‌آموز با مشکلات خواندن به صورت موردی در چندین مرحله (خط پایه، درمان و پیگیری) مورد مطالعه قرار گرفتند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از آزمون هوش کودکان وکسلر و آزمون نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی، 1387) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز به وسیله تحلیل دیداری و محاسبه اندازه اثر انجام شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها، فرضیه‌های پژوهش را تایید کردند و نشان دادند که آموزش خودنظارتی توجه بر افزایش توجه در دانش‌آموزان با مشکلات خواندن موثر بوده و در طول زمان نیز پایدار است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج فوق می‌توان بیان کرد آموزش توجه همانند سایر مهارت‌های زیربنایی یادگیری می‌تواند رویکرد موثری در درمان مشکلات خواندن داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودنظارتی، توجه، دانش‌آموزان، مشکلات خواندن

عنوان انگلیسی The Effects of Teaching Self-monitoring of Attention on Enhancement of Attention and Reading Comprehension in Students with Reading Problems
چکیده انگلیسی مقاله Background: In spite of the fact that reading is one of the major methods of acquiring information and knowledge and also one of the most prominent learning tools for students, the existing reality in the society represents the low ability of the Iranian students in acquiring this skill. The purpose of the present study is to investigate the efficacy of teaching self- monitoring of attention on the enhancement of attention and reading comprehension in students with reading problems. Method: It was a quasi experimental study. The statistical populations of this study were third- grade students with reading problems, selected randomly among those who referred to koosha learning disorder center in Babol city in 2011-2012. These students were investigated in several stages (base-line, treatment and Follow-up). The children intelligence test, Wechsler, dyslexia test (Koromi Nori & Moradi, 1387) and reading comprehension test were used to collect the data. Results: The results of the study have showed that the teaching of self-monitoring of attention hsd significant effect on the increase of attention & reading comprehension in students with reading problems. The gain maintained during the after one month. Conclusion: As a result, it can be concluded that the teaching of attention as like as other fundamental learning skills had an effective attitude on treating reading problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self monitoring, Attention, Students, Reading problems

نویسندگان مقاله غلامحسن فتحعلی پور | gholam hassan fathalipour
مازندران بابل

سکینه قاسمی | sakineh qasemi
بابل

باقر غباری بناب | bagher ghobari bonab
تهران

احمد به پژوه | ahmad beh pajooh
تهران


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-683-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-324844.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات