این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۴۳، صفحات ۱۴-۲۱

عنوان فارسی تاثیر یک دوره تمرینات منتخب بر تعادل کودکان دارای آسیب شنوایی
چکیده فارسی مقاله زمینه: هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر یک دوره برنامه تمرینی منتخب بر تعادل کودکان دارای آسیب‌شنوایی بود. روش: جامعه آماری شامل تمامی کودکان دارای آسیب‌شنوایی شهرستان مریوان بود. به همین منظور 32کودک (دختر و پسر) آسیب‌دیده‌شنوایی 12-7ساله با استفاده از نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و سپس به‌صورت تصادفی به 2گروه گواه(16نفر) و آزمایش (16نفر) تقسیم شدند. برای ارزیابی تعادل آن‌ها از آزمون تبحر حرکتی برونینکس اوزرتسکی-2 استفاده شد. گروه آزمایش یک دوره برنامه تمرینی منتخب را به مدت 20جلسه انجام دادند. برای بررسی فرضیه‌های پژوهش از آزمون‌های ناپارامتریک ویلکاکسون و یومن ویتنی (SPSS16) بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج آزمون‌های آماری تفاوت معناداری در نمرات پس‌آزمون بین گروه‌های آزمایش و گواه را نشان داد (05/0p=). با این حال در خرده‌آزمون‌های‌ ایستادن پاشنه- پنجه روی چوب موازنه با چشمان باز و ایستادن با یک پا روی چوب موازنه با چشمان بسته تفاوتی مشاهده نشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های این تحقیق می‌توان گفت که تمرینات منتخب مورداستفاده در این پژوهش می‌تواند موجب بهبود تعادل کودکان دارای آسیب‌شنوایی ‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of a selected training program on the balance of children with hearing disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: The purpose of this study was to investigate the influence of selected training programs on the balance of children (7-12yrs) with hearing impairment. Method: Population of study includes all children with hearing impairment. Then, 32 children with hearing impairment were selected as in access subjects from Marivan province. The children divided randomly into control (n=16) and experimental (n=16) groups. The balance was assessed by the Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency (BOT-2) as pretest and posttest. The experimental group was participated in selected training program for 20 sessions and 50 minutes in each session. Nonparametric Wilcoxon and U Mann Whitney test were used for analyzed of data. Results: The results of the statistical tests showed significant difference on gross balance in experimental group (p< 0.05). While the impact of this training course on standing Heel-to-toe on a balance beam and standing on one leg on a balance beam(eyes closed) and standing feet apart on a line (eyes closed )and standing feet apart on a line (eyes open) was not significant statistically. Conclusion: The findings showed that training program used in the current research can improve the static and dynamic balance of children with hearing disorder and can be useful.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهین رمضانی | shahin ramezani
ramezani108@ut.ac.i
ramezani108@ut.ac.ir

الهه عرب عامری | elaheh arab ameri
eameri@ut.ac.ir


رسول حمایت طلب | rasoul hemayat talab
rhemayat@ut.ac.ir



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-943-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-324845.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات