این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۴۳، صفحات ۳۶-۴۵

عنوان فارسی رابطه سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی رایانه‌ای در آموزگاران مدارس استثنایی
چکیده فارسی مقاله زمینه: استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی- یادگیری تاثیرگذار است. برای استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات باید عوامل مرتبط با آن بررسی شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی رایانه‌ای در آموزگاران مدارس استثنایی شهر بیرجند بود. روش: جامعه این پژوهش شامل همه آموزگاران مدارس استثنایی مشغول به کار در سال تحصیلی 94-1393 در شهر بیرجند بود(89نفر). 73نفر (59زن و 14مرد) به‌عنوان نمونه با روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات زارع‌مقدم و خودکارآمدی رایانه‌ای مورفی و همکاران استفاده شد. داده‌های آماری با آزمون‌های آماری تی تک‌نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بررسی شد. یافته ­ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که میانگین خودکارآمدی بیشتر از میانگین آزمون (01/0P<) و میانگین سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات کمتر از میانگین آزمون بود (01/0P<)، سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی رایانه‌ای در کل (731/0=r)، در مردان (557/0=r) و در زنان (752/0=r) همبستگی معناداری داشت (001/0P<). زیر مقیاس شرح‌دادن از سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات به شکل معنی‌داری متغیر خودکارآمدی رایانه‌ای را پیش‌بینی کرد (01/0P<). نتیجه­ گیری: بنابراین به نظر می‌رسد هرچقدر فرد، مهارت و دانش بیشتری درزمینه سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات پیدا کند، دیدگاه بهتری نسبت به توانایی خود در استفاده از رایانه داشته و درمجموع خودکارآمدی رایانه‌ای بالاتری خواهد داشت که می‌تواند به استفاده بیشتر از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی-یادگیری منجر شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the Relationship between ICT Literacy and Computer Self-efficacy of Teachers of Exceptional Schools
چکیده انگلیسی مقاله Background: The use of Information and Communication Technology (ICT) is effective in the teaching-learning process. Related factors should be considered for optimal use of ICT. The aim of this study was to investigate the relationship between ICT literacy and computer self-efficacy of teachers at special schools of Birjand. Methods: Population of study include all individuals who are working as teacher in special school in 2014-2015 in Birjand (N = 89). 73 teachers (59 females and 14 males) were randomly selected as sample. To collect data, ICT literacy questionnaire of Zare Mogaddam and computer self-efficacy scale of Murphy et.al were used. Data were analyzed with one sample t test, Pearson correlation and regression analysis. Results: The results showed that the mean of self-efficacy was higher than the mean of the test (P< 0.01) and mean of ICT literacy was below the mean of test (P>0.01); ICT literacy had significant correlation with computer self-efficacy in general (r=0.731), in men (r=0.557) and in women (r=0.752), (P< 0.01). Conclusion: Therefore, it seems that when the individual has more knowledge and skills in the field of ICT literacy he has a better view toward his ability to use computer and in general he would have higher computer self-efficacy, which can lead to greater use of ICT in the teaching-learning process.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی زارع مقدم | ali zare moghaddam
birjand, sadaf 10, milad, 403
بیرجند، خیابان شهید آوینی، خیابان صدف، نبش صدف 10، ساختمان میلاد، واحد 403

محمدرضا حسامی | mohammad reza hesami
birjand, sadaf 10, milad, 403
بیرجند، خیابان شهید آوینی، خیابان صدف، نبش صدف 10، ساختمان میلاد، واحد 403

شهلا رستمی | shahla rostami
birjand, sadaf 10, milad, 403
بیرجند، خیابان شهید آوینی، خیابان صدف، نبش صدف 10، ساختمان میلاد، واحد 403

مریم قربانی | maryam ghorbani
birjand, sadaf 10, milad, 403
بیرجند، خیابان شهید آوینی، خیابان صدف، نبش صدف 10، ساختمان میلاد، واحد 403


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1227-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-324848.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات