این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۶، شماره ۱۴۳، صفحات ۵۱-۶۰
عنوان فارسی
انتخاب رویکرد ارتباطی مناسب برای کودک کمشنوا
چکیده فارسی مقاله
زمینه: همواره طی سالها، تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا بهترین و مناسبترین رویکرد برای آموزش زبان به افراد کمشنوا معرفی شود اما هنوز توافقی کلی صورت نگرفته است و این مباحث و اختلافنظرها هنوز هم در همه دنیا ادامه دارد. در کشور ما هم وضع به همین ترتیب است، با این تفاوت که بسیاری از رویکردها هرگز اجرا نشده یا با نقایص بسیار همراه است. برخی مراکز و سازمانها فقط یک روش و برخی ترکیبی از روشها را برمیگزینند. در این میان تکلیفی برای خانواده سردرگم مشخص نمیشود و متخصصان و سازمانهای مختلف هریک نظر ویژه خود را میگویند. این در حالی است که باید گزینههای مختلف برای والدین مشخص شود تا با توجه به نیمرخ تحولی و تواناییهای کودک، بهترین و مناسبترین روش برای او انتخاب شود. روش: مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی و مطالعه کتابخانهای انجام شد، به این ترتیب که اطلاعات مختلف در مورد موضوع پژوهش از منابع اطلاعاتی متفاوت شامل مقالهها، کتابهای دانشگاهی و منابع علمی داخلی و خارجی از پایگاههای معتبرجستوجوی علمی مانند مگایران، الزویر، وایلی، پابمد و موتور جستوجوی گوگل و پژوهشگر اطلاعات مربوط به بازده زمانی سالهای 2003 تا 2016، گردآوری و موردتوصیف، تبیین و بحث قرار گرفت. نتیجهگیری: تلاش بر این است با مداخله و شناسایی بهموقع کودکان با آسیب شنوایی و دادن آگاهی از رویکردهای مختلف ارتباطی به والدین بتوان عملکرد کودک با آسیب شنوایی را همسطح عملکرد کودکان بدون آسیب شنوایی ارتقا داد. باید یادآوری شود که هیچ رویکردی بر رویکردهای دیگر برتری ندارد و بهترین رویکرد برای کودک، رویکردی است که بتواند از آن به خوبی استفاده کند و با شرایط، نیمرخ تحولی و مهارتهای ارتباطی او سازگار باشد. در این مقاله سعی شده ضمن بررسی پژوهشهای پیشین به نظرهای علمی مطرحشده در مورد رویکردهای ارتباطی پرداخته شود و رویکردهای آموزشی و توانبخشی افراد با آسیب شنوایی موردبررسی و بحث قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رویکرد ارتباطی، کودک، کمشنوا
عنوان انگلیسی
Choosing Appropriate communication Approach for Children with Hearing Loss
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Over the years, many attempts have been made that introduce the best and most appropriate approach to language teaching to people with hearing loss. However, there has been not general agreement and these issues and disagreements continue still in the entire world. In our country the situation is so. With difference that many approaches do not run. Some of the centers select a method and others select combination of methods. So, there is no clear task for confused families and each expert has its own theory. However, it should be made several options for parents and according to developmental profile and the ability of child the best option has been chosen. Method: This study is descriptive-analytic and library study. Various related information were searched from references like articles, academic books and academic resources at home and abroad of prestigious database of scientific search like Magiran, Elsevier, Wiley, PubMed, and search engine of Google Scholar from 2003 to 2016. Conclusion: It is aimed with early diagnosis and intervention for children with hearing impairment and awareness of different communication approaches for parents, the performance of hearing-impaired children like performance of children without hearing impairment could be improved. It should be noted that no approach is superior to other approaches and the best approach to child is approach that child can use it well and consistent with conditions of children, change profile, and with children's communication skills. In this article we have tried that while discussing the previous preceding studies be paid to scientific theories raised in this regard and Pedagogical approaches and rehabilitation of people with hearing loss are examined.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Communicative approach, Child, Hearing loss
نویسندگان مقاله
گیتا موللی | guita movallali
psychology and education of exceptional children,pediatric neurorehabilitation research center, university of social welfare and rehabilitation sciences uswr
تهران، اوین، بلوار دانشجو، بن بست کودکیار
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
سیده زهرا سیدنوری | seyyedeh zahra seyyed noori
no.16- dead end 7th- steghlal avenue- end of shahid naser dianaty avenue-shohada street- rasht – guilan- iran
گیلان- رشت- خیابان شهدا- انتهای خیابان شهیدناصر دیانتی- خیابان استقلال- بن بست هفتم- پلاک 16. کد پستی 4175853895
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-29-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-324850.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
ناشنوایی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات