این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۶، شماره ۱۴۳، صفحات ۶۱-۷۰
عنوان فارسی
کاربست واژگان پایه برای دانشآموزان با نیازهای ویژه
چکیده فارسی مقاله
زمینه: واژگان پایه از حوزههای موردتوجه در آموزش ویژه است. در این مقاله ابتدا برخی از پژوهشهای مرتبط با واژگان پایه مرور شده، سپس کاربست واژگان پایه برای دانشآموزان با نیازهای ویژه معرفی و تبیین میشود. روش: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. مقالهها و مستندات پژوهشی نمایهشده در پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری ایران از سال 1973 و پژوهشهای غیرایرانی نمایهشده در اریک و گوگل پژوهشگر از سال 1928 موردبررسی قرار گرفتند. یافتهها: مناسبترین روش برای تخمین واژگان پایه درهمکرد پیکرههای زبانی و سپس استخراج واژههایی است که بسامد رخدادشان بالاتر از 80درصد در پیکره است. گام بعدی استفاده از فهرست واژگان پایه (کاربست واژگان پایه) در طراحی آزمونهای غربالگری و تدوین برنامههای مداخلهای برای کودکان با نیازهای ویژه است. نتیجهگیری: کاربست واژگان پایه میتواند هم در تشخیص و ارزیابی دانشآموزان با نیازهای ویژه و هم در طراحی و تدوین برنامههای مداخلهای سودمند باشد. به این ترتیب هم معیاری برای ارزیابی دانش واژگانی و غربالگری واژگانی دانشآموزان و حتی بزرگسالان با نیازهای ویژه خواهیم داشت و هم فرآیند حمایت زبانی و غنیسازی واژگانی (رژیم واژگانی) مشخص میشود. برنامههای مداخلهای مبتنی بر واژگان پایه برای دانشآموزان با کمتوانیذهنی و اختلالهای ویژه زبانی و دانشآموزان آسیبدیده شنوایی مفید است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگان پایه، دانشآموزان، نیازهای ویژه
عنوان انگلیسی
Utilization of Core Vocabulary for Students with Special Needs
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Core vocabulary is one of the appealing subjects in special education. In this study, some researches related to core vocabulary is reviewed. Then, utilization of core vocabulary for students with special needs is elaborated. Method: The research is descriptive-analytic. Researches on Farsi indexed since 1973 in Scientific Information Database, The Comprehensive Portal of Human Sciences, IRANDOC and researches on other languages indexed since 1928 in ERIC, Google Scholar were reviewed. Results: The best method for estimating core vocabulary is to combine different corpora and extract high frequent words (more than 80% in the corpus). Utilization of the list of core vocabulary in developing screening test and intervention programs is the next phase. Conclusion: Utilization of core vocabulary can be both in developing screening tests and intervention programs. Thus, a standard for vocabulary screening of special students and adults and consequently the processes for intervention (a special kind of word regime as the language support) can be set. Core vocabulary interventions are efficient for students with intellectual disability and specific language disorders and also deaf and hearing impaired students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Core vocabulary, Students, Special needs
نویسندگان مقاله
احمد رمضانی | ahmad ramezani
institute for exceptional children
پژوهشکده کودکان استثنایی
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-109-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-324851.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
گفتار و زبان
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات