این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱-۱۲
عنوان فارسی
بررسی آزمایشگاهی تأثیر پودر معدنی گیلسونایت بر خصوصیات عملکردی (SMA) مخلوط آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای
چکیده فارسی مقاله
مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی درشت دانه (SMA) با دارا بودن درصد بالای قیر نسبت به مخلوط های آسفالتی معمولی و همچنین میزان زیاد مصالح سنگی درشت دانه در اواسط دهه 60 میلادی در آلمان مورد مطالعه قرار گرفتند و طی سی سال در اروپا به علت مقاومت بالایی که در برابر ایجاد خرابی شیارشدگی و ترک های خستگی از خود نشان داده بودند، مورد توجه بسیار قرار گرفتند. در این تحقیق از پودر معدنی گیلسونایت با درصد های مختلف (% ، % ، % و % نسبت به وزن قیر) جهت اصلاح قیر استفاده شد. جهت بررسی تأثیر گیلسونایت بر قیر، آزمایشهای درجه نفوذ، نقطه نرمی و کندروانی کینماتیکی انجام شد. جهت بررسی تأثیر افزودنی گیلسونایت بر خصوصیات عملکردی مخلوط آسفالتی (SMA)، آزمایشهای مختلفی از جمله مقاومت مارشال و روانی، کشش غیرمستقیم و حساسیت رطوبتی و مدول برجهندگی، خزش دینامیکی و شیار جای چرخ بر روی نمونه های آسفالتی با درصد هـای مختلـف گیلسـونایت انجـام شـد. با توجه به نتایج آزمایشها مشخص شد، بـا افـزودن 15% گیلسـونایت بـه قیـر در مخلوط های SMA ، مقاومت مارشال نمونه های آسفالتی 26% افزایش یافت. مقاومت کششی غیرمستقیم نمونه ها از 8/4 کیلونیوتن به 1/7 کیلونیوتن به ازای افزایش 20% گیلسونایت رسید. نتایج آزمایش حساسیت رطوبتی نمونه ها نشان داد افزایش گیلسونایت سبب بهبود مقاومت مخلوط در برابر رطوبت گردید. با توجه به آزمایش خزش دینامیکی افزودن گیلسونایت سبب افزایش عدد روانی نمونه ها از 3300 به 6900 شد همچنین نتایج آزمایش شیار جای چرخ نشان داد که افزودن 20% گیلسونایت سبب کاهش 25 درصدی در عمق شیار نمونه ها میشود. مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی درشت دانه (SMA) با دارا بودن درصد بالای قیر نسبت به مخلوط های آسفالتی معمولی و همچنین میزان زیاد مصالح سنگی درشت دانه در اواسط دهه 60 میلادی در آلمان مورد مطالعه قرار گرفتند و طی سی سال در اروپا به علت مقاومت بالایی که در برابر ایجاد خرابی شیارشدگی و ترک های خستگی از خود نشان داده بودند، مورد توجه بسیار قرار گرفتند. در این تحقیق از پودر معدنی گیلسونایت با درصد های مختلف (% ، % ، % و % نسبت به وزن قیر) جهت اصلاح قیر استفاده شد. جهت بررسی تأثیر گیلسونایت بر قیر، آزمایشهای درجه نفوذ، نقطه نرمی و کندروانی کینماتیکی انجام شد. جهت بررسی تأثیر افزودنی گیلسونایت بر خصوصیات عملکردی مخلوط آسفالتی (SMA)، آزمایشهای مختلفی از جمله مقاومت مارشال و روانی، کشش غیرمستقیم و حساسیت رطوبتی و مدول برجهندگی، خزش دینامیکی و شیار جای چرخ بر روی نمونه های آسفالتی با درصد هـای مختلـف گیلسـونایت انجـام شـد. با توجه به نتایج آزمایشها مشخص شد، بـا افـزودن 15% گیلسـونایت بـه قیـر در مخلوط های SMA ، مقاومت مارشال نمونه های آسفالتی 26% افزایش یافت. مقاومت کششی غیرمستقیم نمونه ها از 8/4 کیلونیوتن به 1/7 کیلونیوتن به ازای افزایش 20% گیلسونایت رسید. نتایج آزمایش حساسیت رطوبتی نمونه ها نشان داد افزایش گیلسونایت سبب بهبود مقاومت مخلوط در برابر رطوبت گردید. با توجه به آزمایش خزش دینامیکی افزودن گیلسونایت سبب افزایش عدد روانی نمونه ها از 3300 به 6900 شد همچنین نتایج آزمایش شیار جای چرخ نشان داد که افزودن 20% گیلسونایت سبب کاهش 25 درصدی در عمق شیار نمونه ها میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Laboratory Evaluation of the Effect of Natural Bitumen Powder (Gilsonite) On Performance of Stone Matrix Asphalt Mixtures
چکیده انگلیسی مقاله
Coarse aggregate constitute main part of Stone Matrix Asphalt mixtures (SMA). In consideration appropriate workability of SMA to rutting it is required excellent lock and bind between coarse aggregate particles, bitumen and fibers are required, to fill the gaps and voids. Although there are numerous recourses of gilsonite in Iran, but there are limited studies about this modifier. So, there is a need to investigate the effects of using this material as a modifier. In this study different percentage of Gilsonite (0%, 5%, 10% and 15% compared to the total asphalt binder used in mixture) was used and bitumen characteristics including softening point, penetration test and viscosity were examined. The performance tests including, marshal stability, flow, resilient modulus and dynamic creep test are carried out on unmodified and modified SMA mixtures with UTM system. According to the results of laboratory tests and assessment of the results it can be said that by increasing the Gilsonite to the SMA mixtures, Marshal stability of specimens increases, in addition resilient modulus and dynamic creep parameters have significant increase which leads to enhancement in rutting performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضوان باباگلی |
دانشجوی دکتری، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_43711_ffa5377e86f7ed8e2b13b04278061646.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-324912.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات