این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۷۴-۱۵۵

عنوان فارسی تحلیل شبه استاتیک روسازی‌های انعطاف‌پذیر بر اساس منحنی‌های مرجع مدول برجهندگی بتن آسفالتی
چکیده فارسی مقاله به‌منظور لحاظ نمودن تأثیر زمان بارگذاری بر روی سختی مخلوط‌های آسفالتی، در روش‌های اخیر طراحی مکانیستیک-تجربی روسازی، ازجمله برنامه ارائه‌شده در راهنمای طراحی مکانیستیک-تجربی روسازی (MEPDG)، از تحلیل شبه استاتیک با فرض رفتار الاستیک به‌جای تحلیل دینامیک با فرض رفتار ویسکوالاستیک مصالح آسفالتی استفاده می‌شود. تحلیل شبه استاتیک معمولاً با توجه به منحنی مرجع مدول دینامیکی انجام می‌شود. بااین‌وجود تحقیقات گذشته نشان می‌دهند که مقدار مدول دینامیکی در مقایسه با مدول برجهندگی به علت در نظر گرفتن زمان استراحت در تعیین مدول برجهندگی، همواره مقدار بزرگ‌تری است. به همین دلیل استفاده از مدول دینامیک در تحلیل و طراحی شبه استاتیک روسازی سبب کاهش قابلیت اطمینان می‌شود. در این مقاله روشی جهت تحلیل شبه استاتیک روسازی با تکیه بر منحنی مرجع مدول برجهندگی برای سه شکل بارگذاری مربعی، نیم‌سینوسی و مثلثی پیشنهادشده است. در این روش منحنی مرجع مدول برجهندگی برای شکل‌های مختلف بارگذاری با استفاده از نتایج آزمایش مدول مختلط و بهره‌گیری از نظریه ویسکوالاستیک خطی به دست می‌آید. مقایسه عمر خستگی و شیار شدگی روسازی‌های آسفالتی حاصل از تحلیل شبه استاتیک نشان می‌دهد که در صورت استفاده از منحنی مرجع مدول دینامیک به‌جای منحنی مرجع مدول برجهندگی عمر روسازی بسیار بیشتر از مقدار واقعی آن تخمین زده می‌شود. همچنین مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند که برای تحلیل دقیق‌تر روسازی و در نظر گرفتن شکل پالس بارگذاری و زمان استراحت بر روی سختی لایه‌های آسفالتی، می‌توان از مقادیر مدول دینامیک استفاده نمود با این فرض که برای تعیین فرکانس بارگذاری از رابطه (f=1/2πt) به‌جای رابطه (f=1/t) استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Quasi-Static Analysis of Flexible Pavements based on Resilient Modulus Master Curves of HMA
چکیده انگلیسی مقاله In order to consider the effect of loading time and temperature on the stiffness modulus of asphalt mixtures in current mechanistic-empirical pavement design methods, such as Mechanistic-Empirical Pavement Design Guide (MEPDG), the quasi-static analysis assuming elastic behavior of asphalt mixtures is employed instead of dynamic analysis assuming viscoelastic behavior of asphalt mixtures. In current procedures, quasi-static analysis of pavement is commonly accomplished by dynamic modulus. Nevertheless, previous studies have shown that the dynamic modulus is greater than the resilient modulus due to consideration of rest period for determination of resilient modulus of asphalt mixtures. Due to this reason, utilizing dynamic modulus for quasi-static analysis of pavements results in decreasing reliability of pavement design. This paper aims to propose a new method for quasi-static analysis of flexible pavements on the basis of resilient modulus master curves of asphalt mix under three loading waveforms of square, triangular and haversine. In the proposed method, the resilient modulus master curves under different loading waveforms are developed based on measured complex moduli and by employing linear viscoelastic theory. Comparison of fatigue life and rutting life resulting from the quasi-static analysis of pavement based on the dynamic modulus and resilient modulus shows that the pavement life is overestimated when the dynamic modulus master curve is used instead of resilient modulus master curves. Also, this paper shows that for more accurate quasi-static analysis of flexible pavements and to consider loading waveform as well as the rest period on the stiffness of asphalt materials, the dynamic modulus values should be used with the assumption of f = 1/2πt instead of f = 1/t.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا غنی زاده |
استادیار، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی سیرجان (Sirjan university of technology)


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_14056_94637d849635c2bae0739807f69e806a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-324916.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات