این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۷۵-۸۷

عنوان فارسی بکارگیری افزودنی‌های معدنی و بازیافتی بمنظور افزایش مقاومت لغزشی رنگ-های خط‌کشی دوجزئی
چکیده فارسی مقاله مقاومت لغزشی رنگهای خط‌کشی یکی از چالشهای مهم ایمنی( مخصوصا ایمنی رانندگان وسایل نقلیه دوچرخ و عابرین) در سطوح معابر است. از میان انواع رنگ‌های خط‌کشی کاربرد رنگ‌های دوجزئی در تقاطع‌ها و میدان‌هابسیار گسترده است، لذا باید از رنگی استفاده شود که از مقاومت لغزشی قابل قبولی برخوردار باشد.در این پژوهش ارزیابی و بهبود مقاومت لغزشی یکی از رنگ های دوجزئی پر مصرف در معابر شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. برای این کار از افزودنی های مختلف استفاده شده و آزمایش‌های تعیین مقاومت اصطکاکی، مقاومت سایشی، مقاومت چسبندگی و قدرت بازتابندگی بر روی نمونه‌ها انجام گرفت. بر پایه نتایج حاصله از آزمونها نتیجه گردید که رنگ های خط کشی دوجزئی اجرا شده در سطح شهر، از مقاومت لغزندگی کمی برخوردارند. این مشکل می‌تواند با استفاده از مصالحی نظیر خرده شیشه ضایعاتی، دانه‌های سیلیسی و خرده لیکا(رس منبسط شده) برطرف شود. از مقایسه نتایج نمونه های حاوی افزودنی‌های مختلف مشخص شد که خرده شیشه ضمن افزایش مقاومت لغزشی رنگ عملکرد بهتری نسبت به دیگر افزودنی‌ها داشته و تاثیرات سوء بر عملکرد رنگ نداشته است. با انجام آزمایش آونگ انگلیسی و تعیین پارامتر ارزش مقاومت لغزندگی(SRV) مشخص شد که با افزودن خرده شیشه به میزان 10% وزنی رنگ خط کشی، می توان اصطکاک سطح رنگ را در شرایط بارانی به اندازه 21 واحد (از 38 به 59) و مقاومت بازتابندگی را به اندازه 40 واحد(از 239 به 279) افزایش داد به گونه ای که در دیگر ویژگی های رنگ خط کشی تاثیرات منفی چندانی نداشته باشد. همچنین مشخص گردید که استفاده از افزودنی‌های یاد شده سبب کاهش مقاومت سایشی رنگ خط‌کشی می‌گردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Increasing Skid Resistance Properties of Two-component Road Marking Materials using Mineral and Recycled Materials
چکیده انگلیسی مقاله Skid resistance characteristics of road marking materials affect road safety appreciably. The two componenet road marking materials that are extensively used in pedestrian crossings should have skid resistance properties in order to assure safety of both pedestrians and cyclists. In this research evaluation of skid resistance and other physical properties of a two-component road marking material (that is extensively used in Tehran), were determined. Several mineral additives were used, namely Waste Glass, Silica and Leka (an expanded clay). British pendulum testing was conducted on all the samples and their skid resistance values (SRV) were determined. In addition to skid resistance, abrasion resistance, reflectivity and also adhesive properties of the samples were determined.Testing results showed that conventional road marking materials had poor skid resistance characteristics. With using the above mentioned additives the problem could be partially solved. Comparing the results it was shown that among the various additives, waste glass had performed better. In fact, the results showed that application of %10 waste glass resulted in SRV increase from 21 to 40. This also reduced abrasion resistance of the road marking material for some 10 percent and provided greater reflectivity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی سیاهی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

امیر کاوسی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

امین میرزا بروجردیان | amin mirza
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_15932_71cda85d57aac49349d94aa1fa878701.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-324917.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات