این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۵۴
عنوان فارسی
مدلسازی مدتزمان فعالیت خرید با استفاده از مدلهای مدت: غیرپارامتری- پارمتری، نمونه موردی شهر قزوین
چکیده فارسی مقاله
از آنجا که مدلهای تقاضای سفر، در حال تغییر جهت از رویکرد سفر- مبنا به فعالیت- مبنا هستند، پیشبینی فعالیتها و مدتزمان آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. با توجه به آنکه دادههای مدت، نامنفی و اغلب سانسور شده و از توزیعی غیر از توزیع نرمال پیروی میکند، رگرسیون خطی مدل مناسبی نیست. از اینرو مدلهای مدت برای چنین دادههایی، پیشنهاد شده و در تحلیل رفتاری سفر افراد مورد استفاده قرار میگیرند. از آنجا که خرید بهعنوان یکی از فعالیتهای روزمره و ضروری افراد، در دو دههی اخیر، همواره مورد توجه بودهاست، این مقاله سعی دارد با مدلسازی مدتزمان فعالیت خرید، ضمن شناخت عوامل مؤثر بر متغیر مدت و توزیع مناسب برای چنین دادههایی، نتایج چند رویکرد با فرضهای مختلف مدلسازی را با یکدیگر مقایسه نماید. نمونه موردی این پژوهش سفرهای خرید تورهای خانه- مبنای 2 و 3 سفره دادههای حاصل از پرسشگری نمونهای از ساکنین شهر قزوین شامل مشخصات فردی و خانوادگی، ویژگیهای شبکهی حملونقل و ویژگیهای محلهای مستعد برای انجام فعالیت خرید با سهمی در حدود 99 درصد از سفرهای روزانهی شهروندان قزوینی است. تحلیل و قیاس نتایج مدلها نشان میدهد برآورد رویکرد پارمتری از نظر میزان خوبی برازش، نسبت به سایر رویکردها برتر و توزیع مناسب بهکار گرفته شده برای دادههای مدتزمان فعالیت خرید، توزیع لگ- لجستیک است. با توجه به اینکه پارامتر مقیاس برآورد شدهی مدل، مقداری کمتر از 1 است، منحنی خطر، غیریکنوا و U شکل معکوس است. با توجه به نتایج، زنان شاغل نسبت به مردان و مردان نیز نسبت به سایر افراد مدتزمان کمتری را به خرید اختصاص میدهند و این تفاوت از نظر آماری معنیدار است (p=0.000). شیوههای سفری غیرموتوری در کاهش مدتزمان خرید تأثیری مثبت دارند (p< 0.05). همچنین متغیرهایی مانند مسافت و جاذبه تجاری مقصد سفر، در افزایش مدتزمان انجام فعالیت خرید سهمی بهسزا دارند (p< 0.05).
کلیدواژههای فارسی مقاله
رویکرد فعالیت- مبنا، مدل مدت، خطر، فعالیت خرید، توزیع مدت،
عنوان انگلیسی
Urban Shopping activity duration modeling by Nonparametric- parametric duration models, case of Qazvin city
چکیده انگلیسی مقاله
Since models of transport demand have shifted from trip-based to activity-based approaches, prediction of activities and their duration has gained further importance. Activity duration is an important component of activity participation behavior of individuals, and therefore, an important determinant of individual travel behavior. Since duration data is non-negative and often censored, it follows non-normal distributions, hence, linear regression is not a suitable model. Duration models offer vaster suitability for this kind of data and thus have been used for behavioral analysis of individual trips. Since for the past two decades, shopping has been under spotlight as indispensable diurnal activities for human, the current paper has tried to compare the results of several approaches with their different modeling assumptions, by modeling duration shopping activity concurrent with recognition of influential factors on duration variable and proper distributions for such data. case study of this research, is the shopping trips of 2 and 3 home-based trip tours data obtained from inquiry a sample of Qazvin residents comprising personal and household information, the characteristics of transport networks and the features of susceptible sites for doing shopping activity which constitute 99 percent of Qazvin's citizen's daily travels. The analysis and analogy of modeling results indicate estimation of parametric approach with regard to goodness of fit, is better than other approaches and suitable distributions has used for shopping activity duration data is log-logistic distribution. Considering that scale parameter estimated of model is lower than one, the hazard curve is non-monotonic and an inverted U-shape. Worker's female than male and male than other, has associated lower duration to shop with significant difference (p=0.005). Non- motoric travel modes has positive influence to reduction of shopping duration (p< 0.05). In addition, covariates such as distance and commercial destination travel attraction, are significant portion to increase of shopping activity duration (p< 0.05).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیر رضا ممدوحی | amir reza
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سید احسان سیدابریشمی | seyed ehsan سیدابریشمی
تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سیامک حسینی |
تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_15942_4f8a0923ae68fa84481ef445ed755bcc.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-324920.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات