این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۹، شماره ۳۵، صفحات ۹۷-۱۱۴
عنوان فارسی
بررسی معیارهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انتخاب استاد راهنما
چکیده فارسی مقاله
چکیده: انتخاب استاد راهنمای پایاننامه از انتخابهای بسیار مهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. دانشجویان معمولا با در نظر گرفتن معیارهایی استاد راهنمای خود را انتخاب میکنند. هدف پژوهش حاضر بررسی معیارهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انتخاب استاد راهنما است. نمونه آماری این تحقیق را 63 نفر از دانشجویان (دکتری) و دانشآموختگان (کارشناسی ارشد) تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال 1393 تشکیل دادند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن را متخصصان دانشگاهی تأیید کردند و برای سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ (93/0) استفاده شد. نتایج نشان داد که معیارهای دانشآموختگان در انتخاب استاد راهنما در شش عامل سطح سواد استاد و میزان همکاری، حس تعهد و حمایتی استاد از دانشجو، سابقه پژوهشی، ویژگی شخصیتی و نحوه برخورد با دانشجو، توانایی شناسایی افراد متخصص و رتبه علمی یا پست اجرایی خلاصه شدند که درمجموع 61 درصد از کل تغییرات مربوط به معیارهای دانشجویان در انتخاب استادان راهنما را تبیین میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigating Graduate Students’ Criteria in Selecting Supervisors
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: Choosing a thesis supervisor is one of the most important choices of the graduate students. Students often select their supervisors regarding some criteria. This study examines students’ criteria for selecting their supervisors. The statistical sample consisted of 63 Ph.D. students and graduates (MSc.) at Zanjan University, Faculty of Agriculture, in the academic year 1393-1394. The survey instrument was a questionnaire, the validity of the questionnaire was approved by a panel of academic experts. Pre-test and calculating Cronbach's alpha coefficients were used to measure the reliability (0, 93). The results showed that students’ criteria in selecting supervisor were summarized into six factors; professor’s literacy levels and the degree of collaboration, commitment and teacher support, research experience, personality traits and how to treat students, the ability to identify experts, and academic rank or executive posts. 61% of the total variance of students’ criteria in selecting supervisor was explained by these six factors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, thesis, Supervisor, criteria, Graduate
نویسندگان مقاله
جعفر یعقوبی |
دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
سیده شیرین گلباز |
دانشجوی دکترای ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
سمیه تیمورلو |
دانش آموخته کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_24502_90b4be0ce11f18f09ec1d7d614197884.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-324943.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات