این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۳، شماره ۸۸، صفحات ۳۱-۵۲

عنوان فارسی مبادله پیام با نگاهی به رویکرد قرآنی
چکیده فارسی مقاله صاحبنظران، برای ارتباط از جنبه مواجهه مخاطب با پیام، مدل‌های چندی را مطرح کرده‌اند که در قالب دو رویکرد اساسی بیان شده است. در رویکرد نخست که مدل انتقالی یا خطی نامیده می‌شود، مخاطب در برابر پیام، کم‌وبیش منفعل فرض می‌شود و همسو با رمزگذاری فرستنده، به رمزگشایی پیام می‌پردازد اما در رویکرد دوّم که مدل مبادله‌ای نام گرفته، مخاطب فعّال فرض می‌شود و بر اساس تفسیر و تحلیل خود پیام را رمزگشایی می‌کند. در این مقاله ابتدا به تبیین مختصات و تفاوت‌های این دو رویکرد پرداخته شده است و سپس با اشاره به برخی از آیات قرآن و با نظر به عوامل تأثیرگذار بر تفسیر و تحلیل پیام از سوی مخاطبان، رویکرد قرآن که تأیید رویکرد مبادله‌ای است تبیین شده است. از دیدگاه قرآن، عواملی مانند علم و دانش، تعقل و تفکّر، فطرت و پاکیزگی روح در انسان، موجب می‌شوند که مخاطب در برابر پیام، منفعل نباشد و با تفسیر و تحلیل خود به رمزگشایی آن بپردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Transacting Messages with Regard to Qur'anic Approach
چکیده انگلیسی مقاله Experts have proposed several models for communicating from the perspective of the audience exposure with message. In the first approach, which is called linear model, audience is assumed to be more or less passive and decodes the message in the line of sender coding. The second approach, which is called transactional model, audience is assumed to be active and decodes the message based on his/her own interpretation.The article explains the peculiarities and differences between the two approaches, and then pointed to some verses of the Quran and with regard to factors affecting the interpretation and analysis of the message, explains the transactional model that is confirmed by the Qur'an. In the Qur'an perspective, factors such as knowledge, reasoning and thinking, purity of nature and the human spirit, cause the audience wouldn’t be passive, in spite decode the message on own interpretation and analysis.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا پویا |
دکترای فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه باقرالعلوم قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه باقرالعلوم (Bagher aloloum university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_24518_3c8690ea6ff468fcfaff65da0456a513.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-324947.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات