این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۳، شماره ۸۸، صفحات ۵۳-۷۱

عنوان فارسی مصرف رسانه‌ای و ترس از جرم در شهر تهران
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر به بررسی ترس از جرم و اثر مصرف رسانه‌ای بر آن می‌پردازد. داده‌های پژوهش از طریق پیمایش و با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته جمع‌آوری شده است. جامعه آماری، شهروندان 15 سال و بالاتر شهر تهران، روش نمونه‌گیری، خوشه‌ای چندمرحله‌ای و نمونه انتخاب شده، 1196 نفر است. چارچوب نظری تحقیق مبتنی بر نظریه کاشت گربنر است که به طور خلاصه عنوان می‌کند؛ تماشای بیشتر تلویزیون به ترس بیشتر افراد از جرم می‌انجامد. نتایج حاکی از آن است در حالی ‌که مصرف رسانه‌ای به طور کلی، با ترس از جرم رابطه نداشته؛ مصرف رسانه‌های جدید (اینترنت، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی مجازی) با ترس از جرم، مرتبط بوده است. همچنین پیگیری اخبار جرم از رسانه‌ها به طور معناداری با ترس از جرم ارتباط داشته است؛ هرچند این روابط به صورت غیرخطی و ضعیف است. علاوه بر این، در حالی‌ که پیگیری اخبار جرم از رسانه‌ها به افزایش ترس از جرایم جانی منجر نمی‌شود، به طور معناداری ترس از جرایم مالی را افزایش می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترس از جرم، رسانه، مصرف رسانه‌ای، قربانی شدن،

عنوان انگلیسی Media Consumption and The Fear of Crime in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله The article deals with the fear of crime and the media consumption effects on it. The research data were collected through survey employing questionnaire. The research population encompasses all citizens at 15 years and older in Tehran. Sampling conducted based on Multi-stage cluster method and the number of 1196. Theoretical framework is based on cultivation theory arguing: the more people watch television the more they fear of crime. The results indicate that although overall media consumption is not related to fear of crime, but the use of new media (Internet, satellite channels and virtual social networks) is related to the fear of crime. In addition although nonlinear and weak, tracing crime news from mass media significantly associated with fear of crime. Furthermore, although tracing crime news from mass media doesn't lead to more fear of homicide crimes, significantly increases the fear of financial crimes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Fear of Crime, Media, Media Consumption, Victimization

نویسندگان مقاله احمد عبدالملکی |
دانشجوی دکترای جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

امیر ملکی |
دکترای جامعه شناسی، دانشیار دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

محمدجواد زاهدی مازندرانی | mohammad javad zahedi mazandarani
دکترای جامعه شناسی، دانشیار دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

اسماعیل علی اکبری |
دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشیار دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_24519_78e4eb30988818f1aa1ef29bc8d1ec1b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-324948.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات