این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۳، شماره ۸۸، صفحات ۷۳-۹۸
عنوان فارسی
ساخت و هنجاریابی آزمون سواد رسانهای جوانان شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این پژوهش، ساخت و هنجاریابی پرسشنامهای برای سنجش سواد رسانهای بوده است. جامعه آماری پژوهش، جوانان 18 تا 40 ساله شهر تهران بودند که بر اساس نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابتدا بر اساس مبانی نظری پژوهش، پرسشنامه مقدماتی با سه عامل اصلی و 45 سؤال تدوین شد. سپس از نظر روایی منطقی (تأیید استادان) مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه در مرحله اول از یک نمونه 100 نفری و در مرحله بعد به تعداد 662 نفر از جامعه هدف، تکمیل شدند. در نهایت 35 سؤال که با کل آزمون همبستگی مثبت داشتند، انتخاب و پرسشنامه نهایی به عنوان آزمون سواد رسانهای (MLT-35) نامگذاری شد. روایی سازه آزمون با استفاده از روش روایی واگرا و تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. شاخصهای تحلیل عامل تأییدی با نرمافزار آموس (4/2=χ2 ،89/0=GFI، 88/0=AGFI و 046/0=RMSEA) مقادیر مطلوبی را نشان داد. جدول هنجار آزمون نیز از نمرههای استاندارد Z به تفکیک میزان تحصیلات تهیه شد. در این پژوهش میزان سواد رسانهای جوانان در حد متوسط برآورد شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد آزمون (MLT-35) ساخته شده، از روایی و اعتبار لازم برای سنجش سواد رسانهای جوانان برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ساخت آزمون، روایی و اعتبار، هنجاریابی، سواد رسانهای،
عنوان انگلیسی
Constructing and Standardizing of Media Literacy Assessment Questionnaire for Youth in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
The main objective of this research is Constructing and standardizing a questionnaire for assessing media literacy. The population under study is young people aged 18 to 40 in Tehran that were selected by multistage cluster sampling. First, the preliminary questionnaire constructed with 45 questions and three main factors based on literature. Then Face validity of the questionnaire was confirmed by teachers. Questionnaires were completed in the first phase from a sample of 100 people, and at the second phase 662 people. Finally35 questions were selected that had a positive correlation with the whole test, and then final questionnaire was named as Media Literacy Test (MLT-35). Construct validation test was done using divergent validity and factor analysis. Confirmatory Factor Analysis extracted by Amos showed good values; χ2=2.4, GFI=0.89, AGFI=0.88, RMSEA=0.046. Standard norm table was prepared on Z scores broken down by level of education. Youth media literacy was assessed at a moderate level. The research findings indicate that Media Literacy Test has enough validity and reliability for media literacy assessment among young people.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا قربانی | mohammad reza
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات ساوه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
بهشته نیوشا |
دکترای روان شناسی، استادیار دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات ساوه.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
فاطمه شاطریان |
دکترای روان شناسی، استادیار دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات ساوه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_24522_cfe4923c828481cb77419f388ba0a8c8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-324949.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات