این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
، جلد ۸۱، شماره ۱۱، صفحات ۸۶۷-۸۷۴
عنوان فارسی
تاثیر آینه درمانی بر تعادل ایستا و پویای کودکان فلج مغزی همیپلژی۱۲–۵ ساله
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
اکثر کودکان مبتلا به فلج مغزی همیپلژی اختلالاتی مرتبط با اندام تحتانی مانند تعادل را تجربه میکنند که تاثیراتی بر کیفیت راه رفتن کودکان نیز میگذارد. باتوجه به اهمیت تعادل، جهت مشارکت در فعالیتهای روزمره زندگی، استفاده از روشهای نوین توانبخشی عصبی مانند آینه درمانی جهت بهبود تعادل بسیار حایز اهمیت است. هدف از انجام این مطالعه تعیین اثر بخشی آینه درمانی بر تعادل کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی 12-5 سال بود.
روش بررسی:
این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که از خرداد ماه 1400 الی مرداد ماه 1401روی 20 کودک مبتلا به فلج مغزی 12-5 ساله در شهر تهران انجام شده است. شرکت کنندگان به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (10 کودک) و درمان (10 کودک) قرار گرفتند. گروه درمان تحت 20 جلسه درمان طی چهار هفته قرار گرفتند. هر جلسه شامل 30 دقیقه درمان روتین و 15 دقیقه آینه درمانی بود. برای گروه کنترل نیز کنار درمان روتین به جای آینه درمانی، شم تراپی انجام شد. دو گروه در ابتدا و انتهای درمان تحت ارزیابی مقیاس تعادلی کودکان و آزمون بلند شدن و رفتن زماندار قرار گرفتند.
یافتهها:
بررسی نتایج نشان داد پیش از درمان تعادل دو گروه تفاوت معناداری نداشتند، اما نمرات تعادل ایستا و پویا گروه درمان پس از مداخله تفاوت معناداری با گروه کنترل داشت (05/0
P<
).
نتیجهگیری:
به نظر میرسد در کودکان مبتلا به فلج مغزی همیپلژی، آینه درمانی بهعنوان یک درمان مکمل می
تواند بر تعادل پویا و ایستا تاثیر مثبتی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فلج مغزی، همیپلژی، اندام تحتانی، آینه درمانی، تعادل وضعیتی.
عنوان انگلیسی
Effect of mirror therapy on static and dynamic stability of children with hemiplegic cerebral palsy (between 5-12 years old)
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Most hemiplegic children experience disorders related to lower limbs such as balance. Considering the importance of balance, in order to participate in activities of daily living, it is very important to use modern neuro-rehabilitation methods such as mirror therapy to improve balance. The purpose of the present study was to determine the effectiveness of mirror therapy on the static and dynamic balance of children with hemiplegic CP aged 5 to 12 years.
Methods:
This study was conducted as a double-blind, randomized clinical trial on 20 children with spastic hemiplegia aged between 5-12 years old, from June 2021 to August 2022 in Tehran, Iran. Participating children were randomly allocated into test (n=10) and control (n=10) groups. The children in the treatment group underwent 20 treatment sessions during four weeks. Each session consisted of 30 minutes of routine treatment and 15 minutes of mirror therapy for lower limbs. In the control group, sham therapy was performed instead of mirror therapy. The exercises performed in a seated position were: (1) active flexion of hip, knee, and ankle joints, (2) active knee extension plus ankle dorsiflexion, and (3) knee flexion (> 90°). Both groups were measured by the Pediatric Balance Scale to assess static balance and the Timed Up and Go test to assess dynamic balance at entry and the end of the study. SPSS version 26 software was used for statistical analysis.
Results:
Examining the results of the evaluations showed that before the treatment, the static and dynamic balance of the two groups did not differ significantly (p> 0/05), but the static and dynamic balance scores of the children in the treatment group after the four weeks mirror therapy period (five days per week) were statistically significant different from the control group (p<0/05).
Conclusion:
According to the present study, it seems that mirror therapy as a complementary treatment can have a positive effect on improving balance (static and dynamic) in children with hemiplegic CP.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
cerebral palsy, hemiplegia, lower limbs, mirror therapy, postural balance.
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3666-743&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات