این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱-۲۷
عنوان فارسی
(کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاههای دولتی شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش باهدف ارزیابی کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان کارشناسی دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم در شهر تهران به روش پیمایش، با پرسشنامه محقق ساخته و نظرخواهی از 500 نمونه منتخب بهصورت شبه تصادفی و نسبی، انجام شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از پرسشهای آزمون شده در پژوهشهای مشابه و آراء متخصصان استفاده شده و پایایی آن با استفاده از روش سازگاری درونی و برآورد شاخص آلفای کرونباخ 20 نمونه اولیه در حد 84/0 تأییدشده است. کیفیت زندگی کل دانشجویان، دانشجویان بومی و دانشجویان غیربومی بهطور معنیداری به ترتیب کمتر از حد متوسط، کمتر از حد متوسط و در حد متوسط ارزیابیشده است. سه بعد روابط اجتماعی- فرهنگی و اوقات فراغت، محل و شرایط زندگی و فضای عمومی دانشگاه از مؤلفههای اصلی افزاینده کیفیت زندگی دانشجویی است. در مقابل، چهار بعد امکانات دسترسی، خدمات ورزشی، رفاهی و تفریحی، سلامت جسمی و امکانات درمانی- پزشکی و بهداشت و کیفیت غذای رستورانهای دانشجویی از مؤلفههای اصلی کاهنده کیفیت زندگی است. بهعلاوه، سه بعد آموزش و خدمات آموزشی، اعضای هیئتعلمی و رشد فردی و چشمانداز و آینده شغلی، در سطح متوسط گزارششده است. برای مقابله با برخی چالشهای نظام آموزش عالی نظیر انگیزه یادگیری، کیفیت، بومی گزینی، جامعهپذیری، فعالیت بینالمللی و جذب دانشجویان خارجی باید اهتمام به کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان یکی از محورهای کانونی حکمرانی علمی، سیاستگذاری، برنامهریزی و مدیریت مالی، کالبدی و تشکیلاتی نظام آموزش عالی، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا مهدی |
گروه آینده پژوهی پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-26&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات