این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ رضوی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۳۹-۱۷۰

عنوان فارسی بررسی زیبا‌شناختی ساختار آوایی ترکیب بند محتشم در ستایش امام رضا (ع)
چکیده فارسی مقاله آنچه باعث زیباییِ شعر می شود هماهنگی و هم‌نواییِ عناصر آن است که در «ساختار آوایی» شکل می گیرد و تناسب و توازن صوری شعر را از طریق تکرار کلامی و همسو با الگوهای خاص زبانی، نشان می هد. ساختار آوایی به باور ساخت گرایان، اساس شعر است؛ به همین خاطر در بررسی های ساختاری، روساخت اثر اهمیت بیشتری دارد. در این مقاله ضمن آشنایی بیشتر با ترکیب بند محتشم کاشانی در منقبت امام رضا (ع) ساختِ آوایی آن در سه سطح توازن آوایی، توازن واژگانی و توازن نحوی به روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای، بررسی شده است. یافته‌های تحقیق نشان می دهد که توازن آوایی در بخش کمّی با انتخاب وزن مناسب و همسو با مضمون شعر (منقبت) و در بخش توازن کیفی به صورت انواع روش های تکرار واکه و هم خوان های مؤثّر در بیان دقیق‌تر اندیشه و احساس شاعر همانند تکرار آوایی کامل پایانی و استفاده از ردیف های فعلی و اسمی مناسب، توازن واژگانی با انواع شیوه‌های تکرار یک صورت زبانی به شکل کامل یا ناقص، بهره گیری از قافیه‌های غنی و متناسب و استفاده از گونه های مختلف سجع و جناس و توازن نحوی با بهره گیری درست از همنشین سازی و جانشین سازی نقشی در بافت جمله، ایجاد شده است و شاعر با نگاهی ویژه به امکانات اجزای مختلف کلام، از واج تا جمله، جنبۀ جمال شناسی و هنری شعرش را برجسته کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امام رضا (ع)،شعر آیینی،محتشم کاشانی،ساختار آوایی،توازن،

عنوان انگلیسی An aesthetic investigation of the phonetic structure of the composition of Mohtsham stanza in the praise of Imam Reza
چکیده انگلیسی مقاله What makes a poem beautiful is the harmony and harmony of its elements, which is formed in the "phonetic structure" and shows the formal proportion and balance of the poem through verbal repetition and in line with specific language patterns. According to structuralists, phonetic structure is the basis of poetry; For this reason, in structural investigations, the superstructure of the effect is more important. In this article, while getting to know more about Mohtsham Kashani's composition in Imam Reza's Manqebat (peace be upon him), its phonetic structure has been examined in three levels of phonetic balance, lexical balance and syntactic balance. The findings of the research show that the phonetic balance in the quantitative part By choosing the appropriate weight with the theme of the poem (manqbat) and in the qualitative balance section in the form of various methods of repetition of vowels and consonants such as repetition of the final full phonetic and the use of appropriate present and nominal rows, lexical balance with various methods of repeating a Linguistic form in complete or incomplete form, using rich and appropriate rhymes and using different types of puns and puns and syntactic balance with the correct use of juxtaposition and substituting a role in the context of the sentence, creating and the poet has highlighted the aesthetic and artistic aspects of his poetry with a special look at the possibilities of different parts of words - from phonemes to sentences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله امام رضا (ع),شعر آیینی,محتشم کاشانی,ساختار آوایی,توازن

نویسندگان مقاله طاهره میرزائی |
استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://www.farhangerazavi.ir/article_200273_e28beef54529d4fe132a6d05a6a34612.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات