این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مسکن و محیط روستا
، جلد ۴۳، شماره ۱۸۷، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
شناسایی وجوه بلاغی محصولات فرآیند طراحی معماری، (نمونه موردی: طرح های آپارتمانی شهر کرمانشاه از منظر خریداران)
چکیده فارسی مقاله
در عرصه طراحی پژوهی، یکی از رویکردهای تبیین کننده ماهیت طراحی سعی نموده که طراحی را به مثابه بلاغت معرفی نماید. این نوشتار نیز به دنبال شناسایی وجوه بلاغی طراحی در متقاعدنمودن مخاطبین خود بوده است. نظر به اهمیت مسکن، به عنوان یکی از مهمترین محصولات طراحی معماری، پژوهش پیشِرو به وجوه بلاغی در واحدهای مسکونی شهر کرمانشاه معطوف شده است.
روش به کار گرفته شده در این پژوهش پیمایشی است. برای این کار، ابتدا ابعاد و شاخصهای مؤثر بر مطلوبیت مسکن، از پژوهشهای معتبر (عمدتاً) داخلی استخراج شد. سپس نظرات خریداران ازطریق ابزار پرسشنامه پیمایش و جمع آوری گردید تا درنهایت، وجوه متقاعدکننده آنها شناسایی شود. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان کرمانشاهی است که در پنج سال اخیر، واحد مسکونی خریداری کرده اند. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام پذیرفته و حجم نمونه نیز با توجه به تعداد متغیرها (35 متغیر) برابر با 120 نفر بوده است که بیش از 3 برابر تعداد متغیرهاست و برای تحلیل آماری مناسب است. تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزار آماری
SPSS
و به کمک مدلهای تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون چندمتغیره خطی انجام گرفته است.
یافته ها حاکی از آن است که تنها 28 متغیر از 35 متغیر مطلوبیت مسکن بر متقاعدشدن خریداران موثر بوده اند. یافته ها همچنین مؤید آن است که طرحی از مسکن، متقاعدکننده خریداران کرمانشاهی بوده که ویژگیهای زیر را داشته است: 1-پاسخگوی رفتارهای جمعی/اجتماعی افراد. 2-پاسخگوی نیاز به تفکیک زندگی فردی/جمعی آنها. 3-فراهم آورنده امکانات و تسهیلات مناسب برای زندگی. 4-دارابودن نمود بیرونی مناسب برای بهره برداران. نتایج تفصیلی تر مقاله حاضر نشان می دهد که در طراح
ی و ساخت
واحدهای مسکونی شهر کرمانشاه، توجه به هزینه، شیوههای ساختمانی، ایمنی و قابلیت انعطاف در مسکن از جمله متغییرهایی هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. این مساله ضرورت توجه جدی تر به عوامل مغفول مانده را از آموزش دانشجویان معماری گرفته تا مجریان و ناظران حوزه ساخت و ساز نمایان می سازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طراحی، بلاغت، محصول طراحی، مسکن، واحدهای مسکونی، شهر کرمانشاه
عنوان انگلیسی
Identifying Rhetorical Aspects of Architectural Design Process Products (Case Study: Apartment Designs in Kermanshah City from Buyers’ Perspective)
چکیده انگلیسی مقاله
In the field of design research, one of the approaches that explains the nature of design has attempted to introduce design as rhetoric. This study seeks to identify the rhetorical aspects of design in persuading its audience. Given the importance of housing as one of the most significant products of architectural design, the present research focuses on the rhetorical aspects of residential units in Kermanshah City. The method used in this research is a survey. First, dimensions and indicators affecting housing desirability were extracted from credible domestic research. Then, opinions of buyers were surveyed and collected using a questionnaire tool to ultimately identify their persuasive aspects. The statistical population includes all Kermanshah citizens who have purchased residential units in the last five years. Sampling was conducted using a simple random method, and the sample size was 120 people, considering the number of variables (35 variables), which is more than three times the number of variables and is suitable for statistical analysis. Data analysis was performed using SPSS statistical software with the help of exploratory factor analysis models and multivariate linear regression. The findings indicate that only 28 variables out of 35 variables of housing desirability were effective in persuading buyers. T
he findings also confirm that a housing design was convincing to buyers in Kermanshah, which had the following characteristics: 1. responsive to people's collective/social behavior. 2. Responding to the need to separate their individual/collective life. 3. providing facilities suitable for life. 4. Having a
suitable external appearance for users. More detailed results show that in the design of residential units in Kermanshah city, cost, construction methods, safety and flexibility in housing are among the variables that have been given less attention. This issue highlights the need for more serious attention to overlooked factors, from educating architecture students to the implementation and supervision in the construction field.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Design, Rhetoric, Design Product, Housing, Residential Units, Kermanshah City
نویسندگان مقاله
جواد گودینی | Javad Goudini
Razi University
دانشگاه رازی
محمدرضا حقی | Mohammad Reza Haghi
Razi University
دانشگاه رازی
مریم کرمی | Maryam Karami
Razi University
دانشگاه رازی
نشانی اینترنتی
http://jhre.ir/browse.php?a_code=A-10-1891-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
معماری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات