این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی فراتحلیلی در خصوص مسئلۀ شکل‌گیری سوژه و اهمیت آن در آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله تاریخ دریافت:30/10/1393 تاریخ پذیرش:25/05/1394 چکیده: فلسفه, حقوق, جامعه‌شناسی, روانشناسی, علوم سیاسی, و حتی اقتصاد هر یک به انسان پرداخته و شأن وجودی‌شان مطالعه و بررسی پیرامون انسان به دلایل مختلف بوده و امروزه نیز هست. هر یک در تلاش به فهم بخشی از وجود انسان از نگاه و منظر رشتۀ خود بوده‌اند. ازاین‌رو, نگاه یکسانی به انسان ندارند و از واژۀ یکسانی برای انسان استفاده نمی‌کنند. موضع‌گیری این رشته‌ها و نظریه‌های هر رشته در سه دسته یا به تعبیر کوهن سه پارادایم تقسیم می‌شوند. پارادایم نخست, انسان را کاملاً منفعل در مقابل قدرت نهادهای اجتماعی دانسته و از مفهوم فرد استفاده می‌کنند. پارادایم دیگر, انسان را فردی خودمختار و سوژۀ کامل در مقابل نهادهای اجتماعی و فرهنگ می‌دانند و مفهوم سوژه یا سوبژکتیویته واژۀ موردپسند آنان است که بر واژۀ فرد, برتری دارد. درحالی‌که, پارادایم سوم بر این باورند که انسان در نوسان بین اصالت جامعه (انسان مطیع و منفعل) و اصالت فرد (سوژۀ کامل) می‌باشد و واژۀ بازیگر از مفاهیم مورد علاقۀ این دسته می‌باشد. به‌هرروی, فرد متفاوت از سوژه است و سوژه اعلم‌تر از فرد است و فرد طی فرایندی به کمک عواملی به سوژه تبدیل می‌شود. درنتیجه, سوژه شدن امری اکتسابی و برساخته‌ای اجتماعی است. یکی از عوامل یا نهادهایی که در ساختن سوژه نقش مهمی ایفا می‌کند, آموزش عالی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی منادی |
دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-37&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات